مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در پی انتشار تصاویری با عنوان «جولان قوشبازان کشورهای حوزه خلیج فارس در خاک ایران» عوامل موجود در فیلم شناسایی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - هر از گاه اخباری از قوش‌بازی قطری‌ها و اماراتی‌ها در استان‌های جنوبی کشور به گوش می‌رسد که اغلب به انتشار تکذیبیه از سوی مسئولان محیط زیست منجر شده و به کشور‌های دیگر منتسب می‌شود.

 قوشبازی به رام کردن و اهلی نمودن پرندگان شکاری اطلاق می‌شود بطوری که پرنده باید به طور کامل با تمام عوامل و عناصر زندگی انسانی روبرو شده و بدون ترس و وحشتی از آنها در اجتماع حضور داشته باشند.

اما این روزها تصاویری با عنوان «جولان قوشبازان کشورهای حوزه خلیج فارس در خاک ایران»  در فضای مجازی دست به دست می شود.

 محمد جواد اشرفی در این خصوص گفت:  در پی انتشار فیلمی از نگهداری پرندگان شکاری حمایت شده و استفاده از این پرندگان برای شکار پرنده هوبره به عنوان گونه حمایت شده در ماسه زارهای غرب کرخه، یگان پارک ملی کرخه موضوع را در دستور کار قرار داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان  می گوید: با توجه به اینکه در فیلم منتشر شده پلاک یکی از خودروها مشخص بود، هویت مالک خودرو و محل سکونت او شناسایی،  همچنین ارتباط و همدستی صاحب خودرو با متخلفان شکار و صید به خصوص اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این مقام مسئول  از آنجا که محل وقوع جرم در حوزه قضایی شهرستان شوش بوده مستندات از جمله فیلم و عکس های متخلفان طی شکوائیه ای به دادستانی شوش ارسال شده و مراتب از طریق قضایی در حال پیگیری است.

عده ای با پرورش و نگهداری پرندگان شکاری و دست آموز کردن این پرندگان از آنها برای شکار سایر پرندگان استفاده می کنند.

در روزهای اخیر فیلمی در شبکه های اجتماعی با عنوان «جولان قوشبازان کشورهای حاشیه خلیج فارس در خاک ایران» منتشر شده که بازتاب زیادی داشته است.

در این فیلم چند نفر از اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس در مناطق بیت راشد، گصیبه و ابوطوی استان خوزستان در حال شکار پرندگان ( قوشبازی) دیده می شود.

هوبره در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت(IUCN) و در رده حساس و آسیب‌پذیر جای گرفته که شکار و تجارت آن به هرشکلی غیرقانونی است.

در کشورهای عربی، سنت دیرینه‌ای برای شکار هوبره وجود دارد. ساکنان این کشورها، پرندگان شکاری را برای شکار هوبره تربیت می کنند. به همین دلیل، تعداد هوبره‌ها در این کشورها کاهش چشمگیری یافته و بازار پرسودی برای قاچاق این پرنده به این کشورها ایجاد شده است. قاچاقچیان هوبره، تخم یا خود این پرنده را از ایران به کشورهای عربی قاچاق می‌کنند و به قیمت زیادی می فروشند.

در سال های اخیر اخباری از قوش‌بازی برخی اتباع کشورهای خارجی در استان‌های جنوبی کشور منتشر شده که در بیشتر مواقع تکذیب می شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: قوشبازی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار