رئیس جهاد کشاورزی:

باید دیپلماسی اقتصادی سیب تقویت شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برای توسعه صادرات سیب باید دیپلماسی اقتصادی تقویت و نقشه راه سیب تهیه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - اکبر کرامتی  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه شورای راهبردی صادرات سیب درختی استان گفت: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزنان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

وی معتقد است: در حال حاضر بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، مجموع صادرات سیب درختی از کشور در سال جاری تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار تن بوده که ۲۰۰ هزار تن، (معادل دو سوم)، مجموع این سیب‌ها از طریق مبادی و گمرکات استان به کشور‌های همسایه صادر شده است که باید موانع صادراتی موجود در این زمینه تسهیل و مرتفع شود.

کرامتی می گوید: با توجه به فساد پذیری محصولات کشاورزی، باید هر چه سریعتر زمینه صادرات حدود ۵۰۰ هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان در فرصت محدود باقی مانده تا اخر سال، فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نیاز است برای افزایش بازار پسندی محصولات کشاورزی در کشور‌های مختلف، کشاورزان دانش خود را برای بهره گیری از روش‌های علمی روز دنیا و افزایش عملکرد تولید محصول در واحد سطح و همچنین مدیریت تغذیه بهینه گیاهان و نقش حاصلخیزی خاک در افزایش کیفیت محصول افزایش دهند.

وی می گوید: برای اینکه بتوانیم در طول سال، بازار‌های صادراتی را حفظ کنیم، باید ارقام با تیپ‌های رشدی متفاوت که دارای قدرت رقابتی و بازار پسندی بهتری هستند و همچنین ارقام پایه رویشی را در باغات استان که اکثرا پایه بذری دارند، اصلاح و جایگزین کرده و توسعه دهیم.

به گفته کرامتی مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون‌های یخچالدار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب از مهمترین موانع صادراتی در این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس تاکیدات استاندار آذربایجان غربی با تدوین نقشه راه سیب با رویکرد توجه به تولید، بازار پس از تولید، صنایع تبدیلی و ... تلاش می‌شود مسایل و مشکلات سیب استان ساماندهی شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.