رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل آباد از کاهش حجم و عدم تغذیه آبخوان، از بین رفتن پوشش گیاهی، انحراف مسیر اصلی سیلاب و انتقال آن به زمین‌های کشاورزی در اثر فرونشست زمین‌های خلیل آباد خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان  مشهد - ترابی گفت: بیش از ۹۰ درصد آب استحصالی از چاه‌های زیرزمینی به کشاورزی اختصاص دارد و این امر باعث افت چاه‌ها به میزان حداقل یک متر در سال می‌شود.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل آباد برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی و خالی شدن این سفره‌ها، جایگزین و تغذیه نکردن این سفره‌ها، افزایش چاه‌های کشاورزی و همچنین برداشت غیر معمول با توجه به خشکسالی‌های اخیر از عوامل اصلی فرونشست زمین هستند.

فرماندار خلیل آباد نیز گفت: این فرونشست‌ها صدمات زیادی می‌تواند به جاده ها، خطوط انتقال برق و گاز و آب، ساختمان‌های شهری و روستایی وارد نماید.


بیشتر بخوانید


به گفته قاسم پور پدیده فرونشست زمین معضلی است که در کل منطقه به صورت پراکنده وجود داشته و دامنگیر دامداران و روستانشینان شده است.

او دستور داد که طی یک هفته آینده نظر کارشناسان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در خصوص راه‌های برون رفت و جلوگیری از روند افزایشی این فرونشست‌ها را به فرمانداری شهرستان ارسال کنند.

نشست‌های فعلی زمین در خلیل آباد اثرات ۲۰ سال گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده روند این فرونشست‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.


انتهای پیام//ف. ش.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار