رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه گفت :با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی و حذف این محصولات از سبد غذایی مردم هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه-مهدی افخمی رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به جهت رانت و سوءاستفاده‌ای که از آن صورت گرفته باید حتما انجام شود و مخالفتی با اجرای این طرح نیست، ادامه داد:، اما در کنار این تصمیم باید فکری به حالا کالا‌های مورد نیاز مردم خصوصا آنچه که با سلامتشان در ارتباط است، بشود.

محصولات لبنی از جمله مهمترین این کالا‌ها است و قطعا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت شیرخام از رقم فعلی ۷۱۰۰ تا ۷۲۰۰ تومان بالاتر خواهد رفت، اما میزان افزایش آن فعلا قابل پیش‌بینی نیست.

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی شیرخام در قیمت تمام شده محصولات لبنی سهم دارد و  قطعا با افزایش قیمت شیر خام که ناشی از گران شدن نهاده‌های دامی وارداتی است، شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی هم خواهیم بود.

 اولین پیامد گران شدن لبنیات کاهش سهم آن از سبد خانوار‌ها است و چون لبنیات قوت غالب مردم نیست، آسانتر از سایر کالا‌های اساسی از سبد مردم کنار می‌رود.

سال ۱۳۸۹ شیر یارانه‌ای حذف شد و در کنار آن به مردم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دادند که اگرچه آن زمان رقم مناسبی بود، اما اکنون و با نرخ تورمی که شاهدیم پول یک دبه ماست هم نیست.

پس از آن شیر مدارس که ۹۰ نوبت در سال بود به تدریج حذف شود و اکنون اگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دوباره قیمت شیر و محصولات لبنی بالا برود، باز هم سهم لبنیات از سفره مردم کمتر می‌شود.

محصولات لبنی به صورت مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و تبعات حذف تدریجی لبنیات از سفره‌های مردم چیزی نیست که امروز و فردا مشخص شود، اما در بلندمدت خود را نشان می‌دهد.

گران شدن محصولات لبنی قطعا اقشار متوسط و ضعیف را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد و کارگری که ماهی سه تا چهار میلیون تومان درآمد دارد، دیگر امکان خرید لبنیات را نخواهد داشت.

راهکار مدیریت این شرایط در نظر گرفتن برنامه‌های حمایتی برای محصولات لبنی و اختصاص یارانه است و حتی در کشور‌های پیشرفته هم برای محصولات مهمی مانند لبنیات یارانه اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.