دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرد که باشگاه‌های لیگ برتری باید شرایط اخذ مجوز حرفه‌ای را داشته باشند.

به نقل از فدراسیون فوتبال، حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره حذف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل عدم رعایت قواعد حرفه‌ای AFC اظهار داشت: از سال ۲۰۰۲ که لیگ قهرمانان با ادغام مسابقات جام باشگاه‌ها و جام در جام آسیا متولد شد، ۲۰ سال گذشته است. در این مدت کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین و مقررات خود را به روز رسانی کرده و آن‌ها را سختگیرانه‌تر اجرا می‌کند.

مشکلات مدیریتی و بدهی‌ها را نمی‌توان با سندسازی برطرف کرد

 در قوانین جدید انضباطی که از سال گذشته لحاظ شد، تیم‌ها می‌توانند با ارائه مدارک مستند از یکدیگر شکایت کنند. در کنار این موضوع افراد حقیقی و حقوقی نیز این امکان را داشتند که با ارسال ایمیل، شکایت خود را همراه مدارک از یک باشگاه ثبت کنند. مشکلات مدیریتی، مالی و انباشت بدهی‌ها مسئله‌ای نیست که بتوان با سند‌سازی و ارائه گزارش خلاف واقع، آن را بر طرف کرد. وزیر ورزش مسائلی که مدیران سابق قول داده بودند و به آن عمل نکردند را به نقطه مناسب رساند.

مسئله حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها شوخی‌بردار نیست

عقد قرارداد همکاری کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک شرکت آلمانی برای بررسی مدارک باشگاه‌ها در این دوره نشان داد که اصلا مسئله حرفه‌ای‌سازی شوخی‌بردار نیست. شاهد این ادعا، حذف تیم المحرق بحرین قهرمان AFC Cup  از لیگ قهرمانان آسیا است. باشگاه‌های کشور چین و تعدادی از باشگاه‌های کشور‌های استرالیا، ژاپن، امارات و قطر نیز نتوانستند مجوز حضور در رقابت‌ها را دریافت کنند و باشگاه‌های مشهور عربستانی نیز توسط فدراسیون فوتبال کشورشان مجوز حرفه‌ای دریافت نکردند. باعث تعجب است که باشگاه‌های کشورمان به جای درک اهمیت موضوع و اقدام برای رفع مشکلات و نواقص در آینده، توپ را به زمین دیگران می‌اندازند. شاهد این مدعا نیز باشگاه گل‌گهر سیرجان است که در کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای آن تایید شد، اما AFC مجوزش را رد کرد. راهی که ۲ باشگاه سپاهان و فولاد رفتند، بهترین الگو‌  است.  

اگر حق قانونی باشگاه‌ها داده شود، آن‌ها دیگر بدهکار نمی‌شوند

اگر فکر کنیم با ارائه گزارش‌های خلاف واقع می‌توانیم مسیر فوتبال حرفه‌ای را به سمت خود کج کنیم، این فکر بسیار خطرناک و اشتباه است. هر گزارش اشتباه از جانب فدراسیون می‌تواند تمام ساختار فوتبال کشور را در ابعاد داخلی و بین المللی تهدید کند. از طرفی باید این نکته را هم اضافه کرد که عمده درآمد باشگاه‌ها در دنیا از حق قانونی و قانون کپی رایت و برندینگ حاصل می‌شود. اگر این قوانین در ورزش و به ویژه فوتبال کشورمان لحاظ می‌شد، دیگر باشگاه‌ها بدهکار نبودند و می‌توانستند به راحتی در دنیای حرفه‌ای قدم بردارند. مجلس شورای اسلامی و دولت باید برای برون رفت از این فضا قوانین مشخصی را تصویب و اجرا کنند. حذف نمایندگان کشورمان از آسیا اگر جدی گرفته نشود، در آینده می‌تواند گریبانگیر فوتبال ملی شود و به چهره کشورمان در جوامع بین المللی خدشه وارد کند.

به زودی باشگاه‌های لیگ برتری ملزم به اخذ مجوز حرفه‌ای می‌شوند

 فدراسیون فوتبال در کنار دیگر ارکان ورزش کشور تلاش می‌کند تا موانع قانونی از سر راه باشگاه‌ها برداشته شود، اما باشگاه‌ها نیز باید بپذیرند که برای حرفه‌ای شدن تلاش مضاعف کنند تا شرایط حرفه‌ای را با جدیت دنبال کنند. ما همراه باشگاه‌ها هستیم، امیدواریم مشکلات یک‌بار برای همیشه حل شود و دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. به زودی قوانینی در فدراسیون فوتبال به تصویب خواهد رسید که باشگاه‌ها در ایران نیز باید شرایط اخذ مجوز حرفه‌ای را داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۸ دی ۱۴۰۰
واقعا خسته نباشید میذاشتید یک ساله دیگه میگفتید
آخرین اخبار