یک کارشناس تغذیه گفت: زنان در دوران همه‌گیری کرونا نقش مهمی در مدیریت سبد غذای خانوار و تامین نیازهای تغذیه‌ای آنان داشته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- پریوش بهادری کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: میانسالان به‌خصوص زنان میانسال به علت نقش مهمی که در تهیه سبد غذایی خانوار دارند، باید مواد غذایی انتخاب کنند که تقویت کننده سیستم ایمنی خود و اعضای خانواده باشد.

به گفته او برای تقویت ایمنی بدن، باید به استفاده از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به ویژه خانواده کلم، استفاده از گروه گوشت‌ و پروتئین با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل و مغز‌های بی‌نمک، مصرف فرآورده‌های گروه شیر و لبنیات دست‌کم دو لیوان در روز با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب و دریافت مکمل‌های توصیه شده از قبیل ویتامین D توجه کرد.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد که غذا باید به صورت کامل پخته شود، به‌ویژه در مورد گوشت‌ها، مرغ، ماکیان، ماهی‌ها و تخم مرغ. 

بهادری گفت: در تهیه سوپ می‌توان از منابع پیش ساز ویتامین آ مانند هویج، گوجه فرنگی و کدو حلوایی و همچنین از انواع سبزی‌های برگ سبز مانند تره، جعفری، اسفناج و گشنیز استفاده کرد.

او گفت: در صورت ابتلا‌ی یکی از اعضای خانواده به بیماری خفیف کرونا، مصرف مایعات کافی مانند آب، آب میوه‌ها، چای و انواع سوپ‌ها مورد توجه باشد زیرا در تامین آب بدن بیماران در این دوران بسیار موثر است. همچنین دریافت کافی ریز مغذی‌های موثر در تقویت ایمنی مانند ویتامین C، ویتامین B۶، E، D، روی، منیزیم، سلنیم و امگا ۳ به‌ویژه از طریق منابع غذایی غنی از این ترکیبات برای بدن بیمار ضروری است.


بیشتر بخوانید


کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان همچنین توصیه کرد که از مصرف زیاد فست فودها، گوشت‌های فرآوری شده و غذا‌های سرخ شده  نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و مصرف قند ساده خودداری شود زیرا با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی همراه است.

بهادری گفت: اگرچه بعضی مواد غذایی مانند سیر در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند، ولی بزرگنمایی خاصیت آن‌ها و مصرف بی رویه‌شان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.