وزیر امور خارجه فرانسه ضمن انتقاد از غیبت اتحادیه اروپا در مذاکرات روسیه، آمریکا و ناتو، مسکو را به دور زدن این اتحادیه محکوم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه امروز (جمعه) گفت که مسکو تلاش می‌کند با گفت‌وگو با واشنگتن در خصوص اوکراین، اتحادیه اروپا را از این مذاکرات کنار بگذارد.

به گزارش اسپوتنیک، لودریان روز‌های گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که همراه با جوزپ بورل و چندین مقام ارشد اروپایی دیگر در خصوص تنش‌های مربوط به اوکراین بحث کرده و بر اهمیت مشارکت اتحادیه در مذاکراتی که بر امنیت اروپا تأثیر می‌گذارد، تاکید کرده است. لودریان گفت‌وگو با روسیه بر اساس پارامتر‌های اروپا را در تقویت ثبات استراتژیک این قاره مفید و ضروری خوانده بود.

ادعای وزیر امور خارجه فرانسه بازتابی از صحبت‌های جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که از انفعال این اتحادیه در مذاکرات روسیه، آمریکا و ناتو ابراز تاسف کرده بود. بورل عنوان کرده بود که بروکسل نمی‌تواند یک تماشاگر بی‌طرف در مذاکراتی باشد که قرار است اواخر ژانویه در ژنو برگزار شود.

در حالی که بروکسل همچنان از غیبت در مذاکرات امنیتی آتی ابراز نگرانی می‌کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات ارشد اروپایی معتقدند که این بلوک به دلیل اختلافات داخلی و سیاست خارجی ضعیف، به یک خارجی در مذاکرات تبدیل شده است.

مسکو و واشنگتن قرار است در ۱۰ ژانویه درباره تنش در اوکراین گفت‌وگو کنند. دو روز بعد، مذاکره‌کنندگان روسی با همتایان خود در ناتو ملاقات خواهند کرد و انتظار می‌رود پیشنهادات امنیتی روسیه به این ائتلاف مورد بحث قرار گیرد.

پیشنهادات کرملین شامل این درخواست است که ناتو از گسترش به شرق یا قرار دادن تسلیحات تهاجمی در کشور‌های همسایه روسیه خودداری کند. واشنگتن اعلام کرد که به این پیشنهادات پاسخ نخواهد داد و به دنبال گفت‌وگوی «معنادار» با مسکو است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار