در شهرستان فردوس تعداد زیادی از دامداران با نبود نهاده دامی برای سیر کردن شکم گوسفندانشان مواجه هستند اما حمایتی از آن ها نمی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - قصه همان قصه پر از درد و غصه کمبود نهاده‌های دامی است و این بار دامداران فردوس زبان به شکایت گشوده اند.

گوسفندان را که رها می‌کنند و به چرا می‌برند، فقط و فقط با بیابان‌های خشک و بی آب و علف رو به رو می‌شوند و گوسفند‌ها هم چاره‌ای جز سرگردانی در بیابان ندارند.

بغض گلوی دامداران را گرفته و نمی‌دانند برای حل مشکلشان چه کنند؛ نه گندم و جو پیدا می‌شود و نه کنسانتره دامی تا با آن شکم دام‌ها را سیر کنند.

جز حسرت، هیچ نداریم

یکی از دامداران فردوس می‌گوید: وقتی در چراگاه‌های خشک به گوسفندان نگاه می‌کنم، چاره‌ای جز حسرت خوردن ندارم و باید منتظر بمانم تا شاید از آسمان قطره‌ای آب فرود آید و سال آینده را بهتر کند.

او می‌گوید: وقتی یک گوسفند، سه قلو می‌زاید، چگونه شکم نوزاد تازه متولد شده را با خار پر کنم تا بتواند سرپا بایستد و دوام بیاورد؟


بیشتر بخوانید


این دامدار فردوسی می‌گوید: بعضی از گوسفندداران این منطقه تا ۷۰۰ رأس گوسفند داشته اند و حالا فقط حدود ۱۰۰ رأس برای آن‌ها باقی مانده است و بقیه یا به قیمت کم فروش رفته اند یا تلف شده اند.

او گفت: بخواهیم آزاد هم جو بخریم گیرمان نمی‌آید؛ جو پارسال کیلویی هزار و ۶۰۰ تومان بود، اما حالا با قیمت ۸ هزار تومان هم نمی‌توانیم جو پیدا کنیم.

این گوسفنددار فردوسی با صدایی گرفته و بغض آلود گفت: کار و زندگی و معیشت من و خیلی از افراد ساکن در شهر و روستا‌ها به این شغل بسته است، ولی هیچ کس نظری به ما نمی‌کند و در بیابان‌های خشک فقط حسرت روزیمان می‌شود.

موجود بودن کنسانتره برای دام های سنتی

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به گرفتاری و درد کشاورزان و دامداران واقف هستیم و تلاش می‌کنیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.

او گفت: با پیگیری‌های انجام شده دان و خوراک واحد‌های مرغداری تخم گذار، گوشتی و دامداری‌ها و گاوداری‌ها فراهم شده است

جعفری گفت: تولید نهاده‌های تلفیقی برای دام‌های سنتی برای روستائیان و عشایر نیز آغاز شده است و در کارخانجات تولید می‌شود که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشکلات را تا حدودی کاهش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کنسانتره نیز جهت تکمیل تغذیه دام‌ها با قیمت متعارف موجود است و با توجه به مشکل تأمین ارز نهاده‌های دامی، از کشاورزان می‌خواهیم تا سختی‌ها را کمی تحمل کنند و بدانند که پیگیری‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/ س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار