مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : بر اساس قانون ایمنی زیستی کشور تمام محصولات و ترکیبات تراریخته باید حتماً برچسب "تراریخته" داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه - مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : محصولات تراریخته یا تراژنی به محصولاتی گفته می‌شود که در آن تغییرات ژنتیکی انجام شده باشد یعنی به منظور تغییر در ساختار ژنتیکی یک ماده، طی فرایندی یک ژن به ماده دیگری تزریق می‌شود.

اکنون به دلیل نیاز کشور چهار نوع دانه روغنی ذرت، سویا، پنبه دانه و کلزا که عمدتاً تراریخته هستند پس از بررسی وارد کشور می‌شوند.

تمام مواد غذایی که از دانه‌های روغنی مذکور بدست می‌آید مثل کیک و کلوچه و.. تراریخته هستند و باید برچسب گذاری شوند و روی آن‌ها درج شود که از روغن ذرت تراریخته بدست آمده است.

بر اساس قانون ایمنی زیستی کشور تمام محصولات و ترکیبات تراریخته باید حتماً برچسب "تراریخته" داشته باشند و به مردم اطلاع رسانی شود چرا حق آنهاست که از ترکیبات موادغذایی آگاه باشند.

جهادکشاورزی تاکنون هیچ مجوزی برای کشت محصولات تراریخته صادر نکرده است.

گروه‌های موادغذایی که حد تراریختگی آن‌ها ۲ هست هم مشمول آزمون هستند و هم برچسب گذاری. یک سری مواد غذایی که حد تراریختگی آن‌ها پایین است وخود تولیدکنندگان برچسب می‌زنند نیازی به آزمون ندارند.

از نظر مراجع ذی ربط از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کدکس (CODEX) این محصولات مورد تایید قرار گرفته است.

مدارک و مستنداتی دال بر اینکه محصولات تراریخته سرطانزا باشند توسط مراجع معتبر جهانی گزارش نشده است.

هیچ گونه مدارک و مستنداتی دال بر اینکه محصولات تراریخته سرطانزا باشند یا اینکه مخاطره آمیز باشند توسط این مراجع معتبر جهانی گزارش نشده است.

محصولات تراریخته موافقان و مخالفانی دارد، مخالفان این محصولات معتقدند که در دراز مدت آسیب‌هایی در پی دارد، در حالیکه هنوز هیچ دلیل علمی برای ضرر این‌ها اثبات نشده است.

تعدادی از روغن‌های تولیدی استان تراریخته هستند و دارای برچسب تراریختگی میباشند.

درج عبارت "غیرتراریخته" بر روی محصولات غیرقانونی و گمراه کننده است.

طبق نظر شورای عالی ایمنی زیستی کشور درج عبارت "غیرتراریخته" بر روی محصولات غیرقانونی و گمراه کننده است، یعنی می‌خواهند بازاریابی کنند و بازار مصرف خودشان را بالا ببرند.

با توجه به مزایای این محصولات در برابر آفات، کم آبی، کاهش استفاده سموم و تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و افزایش جمعیت در آینده دنیا به ناچار به سمت تولید محصولات تراریخته خواهد رفت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.