شاید یادمان نباشد، ولی همین تونل‌ها که امروزه برایمان عادی و تکراری هستند، روزگاری جذاب‌ترین سازه‌های مهندسی مدرن در ایران بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد  - چهارمحال و بختیاری سرزمینی سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های توسعه آفرین است.

استانی کوهستانی که این را از نام استان که همواره لقب بام ایران برای آن‌ نهاده‌اند، می‌توان درک کرد.

این بالا بلند نشینی برای چهارمحال و بختیاری، مزیت دارد از آن جهت که هوا در استان ناب است، انگار این استان مخزن بزرگی از اکسیژن است.

 

بیشتر بخوانید

چهارمحال و بختیاری به عنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استان‌های جنوب، غرب و جنوب غرب کشور و همچنین به لحاظ برخورداری از شرایط خاص آب و هوایی و دارا بودن جاذبه‌های گردشگری یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

راه طولانی است و پیچ در پیچ! سخت است و ناهموار! این‌جا گویا طبیعت هم به اقتضای محیط، حسی سخت و خشن به تو می‌دهد تا سختی کار را بیشتر و بهتر لمس کنی! اما همین که فکر می‌کنی با تلاش تو، زندگی روستاییان آرامش و آسایش بیشتری به خود می‌بیند و راه‌های ناهموار، هموار می‌شود، احساس آسودگی می‌کنی.

تونل سازی

روزگاری  وقتی می‌خواستیم تونل بسازیم، باید از خارج مهندس می‌آمد؛ زحمت کار فقط با ما بود.

شاید یادمان نباشد، ولی همین تونل‌ها که امروزه برایمان عادی و تکراری هستند، روزگاری جذاب‌ترین سازه‌های مهندسی مدرن در ایران بودند!

حفر تونل در ایران پدیده غریبی نیست؛ ایرانی‌ها در ساخت تونل‌ها و دالان‌های زیرزمینی برای عمارت‌ها و آبادی‌ها و همچنین ساخت تونل‌های باریک برای گذر آب، مهارت تاریخی دارند.

استان چهارمحال و بختیاری در مجموع ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه دارد که نزدیک به ۱۴۰ کیلومتر آن در دست احداث است.

جاده‌های این استان از لحاظ ایمنی شرایط مناسبی ندارند و به همین دلیل است که هر چند وقت یکبار خبر‌های ناخوشایندی از تصادفات در محور‌های ارتباطی این استان می‌شنویم.

مهندسان ایرانی اولین تونل را در چهارمحال و بختیاری ساختند

حسینعلی مقصودی مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت اولین تونل در استان از سال ۱۳۵۵ به دست مهندسان ایرانی آغاز شد.

حفاری تونل کره بس به طول ۴۴۵ متر واقع در محور بروجن به لردگان سال ۱۳۵۹ پایان یافت و بالاخره در سال ۱۳۶۱ تونل کره بس به بهره برداری رسید.

تونل سازی

حفاری پایان یافت تا دیگر همه باور کنند که ساخت تونل کار آسانی است و بعد هم تونل‌های کوتاه و بلند دیگری از راه رسیدند تا دیگر تونل برای مهندسان ایرانی سازه‌ای عادی باشد.

اما مهم‌تر این بود که معلوم شد ساخت تونل از مرحله بررسی‌های اولیه زمین‌شناسی و ترافیکی تا طراحی و مراحل فنی ساخت و تجهیز، همگی از عهده مهندسان ایرانی برمی‌آید و تمام!

پروژه‌ای با ۱۵ سال انتظار

سال ۱۳۸۷ بود که ساخت تونل زِره به طول یک هزار و ۴۰۰ متر دراستان چهارمحال و بختیاری آغاز شد. با ساخت این تونل اتصال مستقیم دو شهر پر جمعیت شهرستان کیار یعنی شلمزار مرکز شهرستان کیار و بخش مرکزی کیار با شهر ناغان مرکز بخش ناغان برقرار می‌شود.

تونل زره در زیرکوه سوخته و گردنه زره ایجاد می‌شود جمعیت ۷ هزار نفری شلمزار و نزدیک به همین عدد در ناغان و همینطور، اهالی روستا‌های بخش ناغان و منطقه مشایخ ازجمله کسانی هستند که در وهله اول از اثرات مثبت احداث تونل زره بهره مند می‌شوند و از سویی یکی از زیباترین مسیر‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری که در پایان به استان خوزستان منتهی می‌شود در دسترس مسافران قرار می‌گیرد.

تونل زره

این تونل بخشی از محور مهم و حیاتی شهرکرد، شلمزار، ناغان به کارون چهار و طول واریانت این تونل ۱۳ کیلومتر است که با تکمیل و بهره برداری از آن، مسیر شلمزار به ناغان بین دو شهرستان کیار و اردل، ۲۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

کاهش مصرف سوخت، حذف ۵ نقطه حادثه‌خیز و پرخطر و کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اصلی شهرکرد به سمت سد کارون ۴ و استان خوزستان، افزایش تردد جاده‌ای از مسیر شلمزار، ناغان، کارون ۴ و ایذه، همچنین کاهش بار ترافیکی مسیر بروجن به لردگان از دیگر مزایای این طرح است.

پیشرفت ۵۰ درصدی روند ساخت تونل زره

حمید ربیعی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت تونل زره با صرف ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تا کنون، ۵۰ درصد پیشرفت دارد، اما در کل پیشرفت روند ایجاد این طرح بااحتساب مسیر‌های دسترسی به تونل، ۳۵ درصد است.

تونل زره

برای تکمیل و بهره برداری از این تونل ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین، تونل زره ابتدای سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود.

چرایی مرگبار بودن محور ایذه به شهرکرد

روزی نیست که رسانه‌ها از چندین تصادف، کشته شدن و مصدومیت در جاده‌های استان خبر ندهند.

جاده‌هایی که با تمام استقامت خود در برابر حجم بالای ترافیک، عدم گسترش آن‌ها متناسب با نیاز‌های روز و از همه مهم‌تر بی‌مهری مسئولان بی‌تاب شده و در این میان به هر بهانه‌ای قربانی می‌گیرند.

سرهنگ روح الله بیادار رئیس اداره عملیات پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: نزدیک به یک دهه است که با توجه به آمار بالای تصادفات در جاده شهرکرد به شلمزار، این محور به عنوان یک محور بحرانی، دارای تصادف و حادثه خیز معرفی شده است.

حجت‌الاسلام یدالله زمانی امام جمعه شهر شلمزار در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه شهرستان کیار گفت: این جاده یک مطالبه اصلی و حق‌الناس است که بار‌ها عنوان شده، اما تاکنون انتظاری که مردم داشته‌اند برآورده نشده است.

به گفته پلیس راهور هم بیشترین تصادفات به ترتیب در مسیر اهواز – هفتکل – ایذه – دهدز به سمت شهرکرد، محور اهواز – اندیمشک – پل زال و محور هندیجان – بندر دیلم رخ داده است.

جاده خطرناک

سید شجاع زیلابی فرماندار کیار هم در نشست شورای اداری چهارمحال و بختیاری در شلمزار گفت: احداث جاده و تعریض محور‌های ارتباطی موجود در این شهرستان مهم‌ترین دغدغه مردم کیار است.

در تابستان امسال و تنها در یک ماه ۱۳ نفر در جاده شهرکرد به شلمزار و شلمزار به ناغان و ناغان به ایذه، بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که لازم است برای حل این مشکل تدابیر لازم اندیشیده شود.

روزانه حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو از جاده شهرکرد، شلمزار، ناغان تا ایذه تردد می‌کنند.

به گفته مسئولان تا سال ۹۸ این طرح استانی بود و اعتبارات بسیار ناچیزی به آن اختصاص داده می‌شد، اما از سال ۹۸ به بعد با قرار گرفتن در ردیف طرح‌های ملی پیشرفت قابل توجهی دارد.

حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پروژه احداث تونل «زره» و راه‌های دسترسی در مسیر «شلمزار- ناغان» از سال ۸۵ آغاز شده است، طول واریانت این تونل را ۱۳ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این طرح از ۹۴ تا ۹۸ نیمه فعال بوده است.

تونل زره

از سال ۹۸ حفاری‌ها به صورت جدی آغاز شد به طوری که نیمه شهریورماه امسال حفاری تونل به پایان رسید.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.