رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: ۸۰ درصد از راه های عشایری این شهرستان در ۲۰ منطقه قشلاقی بر اثر بارندگی اخیر بسته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، علی عباس سعادت  رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: هزارو ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری در شهرستان گچساران وجود دارد که ۸۰ درصد از این راه‌ها بر اثر بارندگی اخیر تخریب شد.

او گفت: این راه‌ها در مناطق دریلا، باباکلان، آبگندی، چهار تنگ، هلیگان، کوه گود گل، خشاب، کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی واقع شده است.

سعادت گفت: بر اثر بارندگی سیل آسای چند روز گذشته ۷۰درصد از ابنیه های فنی مناطق عشایری این شهرستان دچار خسارت  شده که نیاز به بازسازی و مرمت دارد.

او گفت: همچنین در جریان این سیل به شش تخته از سیاه چادرهای عشایر این شهرستان آسیب وارد شد.

سعادت گفت: ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار تن در مناطق عشایری این شهرستان از جمله دریلا، باباکلان، هلیگان کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی ..سکونت دارند.

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: امسال ۳۰۰ کیلومتر از جاده های عشایری این شهرستان بازگشایی شد که با توجه به بارندگی اخیر مسدود شد.

او گفت: سالانه در فصل بارندگی بیش از ۸۰ درصد از جاده های عشایری این شهرستان مسدود می شوند که نیاز به اعتبار کافی برای بازگشایی این جاده ها هستم.

سعادت گفت: بیش از ۱۰ میلیارد ریال امسال برای بازگشایی و باز سازی و مرمت ابنیه های فنی مناطق عشایری نیاز است.

او گفت: در صورت همکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و راه شهرسازی جاده های مسدود شده عشایری این شهرستان پس از بارندگی بازگشایی خواهد شد.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

عشایر  گچساران  ۳۰۰ هزار راس دام را پرورش می دهند.

عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری در مناطقی مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند.

این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز ، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

انتهای پيام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.