جلسه‌ای با عنوان امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی با هدف آگاه سازی خانواده‌ها از استاندارد‌های محصولات کشاورزی در سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کوروش مهرابی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه گفت : با توجه به اینکه در هر مسئله‌ای آرامش روانی در جامعه اهمیت دارد و اخیرا به دلیل برگشت تعداد بسیار کمی محصولات کشاورزی از کشور‌های دیگر امنیت روانی مردم ر مشوش کرده، ضروری است نسبت به تشریح جوانب این موضوع آگاه سازی در جامعه انجام شود.

باید با آگاه سازی جامعه مردم متوجه شوند اگرمحصولی برگشت داده می‌شود در مقابل هجم وسیعی از محصولاتی که صادر می‌شود بسیار ناچیز بوده و دلیل برگشت محصول هم آلودگی نیست بلکه براساس تغییر استاندارد‌های کشور مقصد بوده است.

به دلیل حساسیت مردم به غذا و خوراک، انتشار اخبار بدون راستی آزمایی و کسب نظر از مراجع ذی صلاح امنیت روانی جامعه به خطر می‌افتد لذا لازم است روشنگری‌های لازم از بعد بهداشت و درمان، استانداردسازی و نحوه تولید محصول سالم در بخش کشاورزی انجام شود به همین منظوررویدادی ۳ روزه با همکاری متولیان و واحد‌های تخصصی جهادکشاورزی، مراکز تحقیقاتی جهادکشاورزی، علوم پزشکی، اداره کل استاندارد و آموزش و پرورش ناحیه ۱ کرمانشاه برگزار می‌شود.

جامعه هدف در این رویداد خانواده ها، جوانان و نوجوانان، کانون جوانان روستایی و به خصوص معلمان و دانش آموزان مدارس هستند.

در این رویداد سه روزه کارشناسان آخرین اطلاعات علمی و دست آورد‌های تحقیقاتی را در خصوص محصولات غذایی و غذای سالم ارائه می کنند تا آگاه سازی لازم نسبت به استاندارد بودن محصولات کشاورزی کشور و استان انجام شود.

این رویدادروز‌های ۱۴ و ۱۵ و ۱۸ دی ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود با امید به اینکه چنین رویداد‌هایی تداوم دلشته باشد و مردم نسبت به فرآیند‌های استانداردسازی آگاه شوند و این اطمینان را می‌دهیم محصولات تازه خوری مشکل خاصی ندارند و آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

غذا‌های طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

حق پرست دانشیار موسسه تحقیقات کشاورزی دیم سرارود گفت: بحث تغذیه بحث بسیار مهمی است، ما انرژی خود را برای ادامه حیات و تقویت سیستم ایمنی از غذا می‌گیریم و یکی از دلایلی که امروز جوامع بشری مبتلا به بیماری‌های سخت است بحث تغذیه‌ای است.

اگر انسان غذای طبیعی خود را بخورد سیستم خودگردان در بدن انسان قوی شده و ما را در برابر بیماری‌های روحی و جسمی حفظ می‌کند.

مردم ما ذائقه‌های مختلف دارند

ملکی مسئول اداره آموزش بهره برداران گفت: ما مردمی با ذائقه‌های مختلف داریم پس زمانی که محصول کشاورزی تولید می‌کنیم باید عاری از مواد آلاینده باشد پس باید دنبال راهکار‌ها باشیم تا اعتماد جامعه به محصولات کشاورزی را برگردانیم ما هم به عنوان متولی کار اطمینان پیدا کنیم.

باید به دو نکته توجه کنیم یک بحث بحث تغذیه و بحث دیگر مبارزه با آفات است، ما اگر تغذیه گیاهی متناسب با نیاز گیاه انجام دهیم کمک زیادی به تولید محصول سالم می‌کنیم.

خروجی تمام جلسات به دست آوردن سلامت انسان است

الیاس پور رئیس گروه محیط زیست سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: در بحث محیط زیست در یک کلام باید گفت خروجی تمام موارد به دست آوردن سلامت انسان و حفظ منابع طبیعی است، اکوسیستم جهان را به هم نزنیم و آیندگان را مد نظر داشته باشیم.

برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی دارد رسیدگی به امور کشاورزی است و برای تولید محصولات سالم باید به هم کمک کنیم.

یکی از بحث‌های بسیار مهم در هر جامعه امنیت غذایی است که می‌تواند با کمک آموزش و پرورش اثر مثبتی در جامعه داشته باشد، زیرا بهترین پایگاه برای ترویج سلامت کشاورزی آموزش و پرورش است پس با دادن ارائه آموزش و با کمک رسانه‌ها موضوع را در رسیدن به اهداف هدایت می‌کنیم.

نظارت بر محصولات کشاورزی انجام می‌شود

اسفندیاری معاون باغبانی جهادکشاورزی گفت: باید در بین مردم آگاه سازی شود در بحث برگشت محصولات اینجوری نیست که همه محصولات برگردانده شده و ما اکثرا محصول سالم تولید می‌کنیم و بر محصولات نظارت داریم و باید اطمینان مردم را از مصرف محصولات به دست آوریم.

امنیت غذایی نیازمند همکاری همه ارگان‌ها است

ذنوریان کارشناس اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت: بحث امنیت غذایی نیازمند همکاری همه ارگان‌ها است و ما باید ابتدا ارزیابی دقیق و علمی از موضوع داشته باشیم.

پیشنهاد من این است از طرح‌های پرسشگری در محله‌های عرضه میوه استفاده کنیم تا ببینیم مردم چقدر به تولیدات کشاورزی اعتماد دارند، سپس در بحث آموزش حتی از مهد کودک‌ها می‌توانیم شروع کنیم، کارگروه ارتقای سلامت بهترین راه در این بحث است.

محصولات تولیدی در ایران قابل قبول است

اکبری معاون حفظ نباتات گفت: در کل محصولات تولیدی در ایران قابل قبول و معقول است.

کشور‌های دیگر در تلاش هستند مانند ما غذای سالم برای مردم تهیه کنند ما باید خودمان را با استاندارد‌های سلامت و بهداشت غذا با کشور‌های دیگر هماهنگ کنیم، بحث دیگر این است که بخش خصوصی در کنار دولت قرار بگیرد تا بتواند تاثیر گذار باشد.

آمادگی آموزش و پرورش برای همکاری با جهاد کشاورزی

اعظمی کارشناس مسئول پرورشی گفت: به نمایندگی از آموزش و پرورش ناحیه یک اعلام می‌کنم حدود چهار هزار معلم داریم که می‌توانیم برای برنامه‌های آموزشی برنامه ریزی کنیم و از ظرفیت‌های آموزشی معلمان بهره بگیریم در گام اول ۳۰۰ معلم پرورشی و تربیتی اعلام آمادگی کرده اند.

انتظار هست در مبادی خروجی کشور دقت بیشتری به استاندارد‌های کشور‌های دیگر داشته باشیم و راه‌های پیشگیری را قبل از هر اتفاقی اجرا کنیم.

ما آمادگی داریم با همکاری سایر دستگا‌های اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌های بالای آموزش و پرورش بستر مناسب ایجاد کنیم تا بتوانند آموزش را انجام دهند.

تغذیه سالم نقش مهمی در پیشگیری و درمان دارد

اربابی کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تغذیه سالم نقش مهمی در پیشگیری و درمان دارد و میتواند سیستم ایمنی را تقویت و بار بیماری را کاهش دهد.

در حوزه بهداشت هدف پیشگیری است، گروه هدف ما کل جامعه است از مادر باردار تا کودک متولد شده و بالاتر.

اگر مسئولان بهداشت را به دوره‌های مجازی کشاورزی لینک دهیم می‌توانیم مطالب را به گروه‌های هدف ارائه دهیم تا شاید گوشه‌ای از مطالب در مصرف غذای سالم به مردم ارائه شود.

در الگوی مصرف همه موادغذایی مصرف شود

گلمحمدی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در تغذیه بحثی با عنوان تعادل و تنوع وجود دارد یعنی این طور نیست که ما به مردم بگوییم فقط میوه و سبزیجات مصرف کنید و گوشت استفاده نشود بلکه در الگوی مصرف مواد غذایی همه آن‌ها باید کنار هم مصرف شود.

آمادگی همکاری صنایع تبدیلی با جهادکشاورزی

زندیان کارشناس صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: ما متولی محصولات کشاورزی هستیم باید تولیدات را از مزرعه تا سفره سالم کنیم تا شهروندان بتوانند محصول سالم و ارگانیک استفاده کنند.

اعلام میدارم آمادگی همکاری در بحث مدیریت صنایع تبدیلی را داریم.

امنیت غذایی همراه با سلامت غذایی اهمیت دارد

حیدری کارشناسان تغذیه گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: در تمام دنیا امنیت غذایی همراه با سلامت غذایی اهمیت دارد، اگر ما برنامه‌ای برای سلامت جامعه داشته باشیم باید به دنبال کشاورزی پایدار برویم، اما قبل از همه کار‌ها باید از پایه اصلاح کنیم تا کمبود‌ها جبران شود.

اگر کشاورزی پایدار میخواهیم باید خاک و مواد معدنی ما آلی باشد.

میرزایی معاون ترویج جهادکشاورزی گفت: فرهنگ یعنی مجموعه‌ای از حیات مادی و معنوی که در میان جامعه وجود دارد دو ویژگی دارد یک از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود دو سرعت رشد آن کم است.

در اقتصاد گفته شده اقتصاد تک محصولی خوب نیست پس ما احتیاج به بحث آموزش داریم به امید اینکه بتوان مصرف صحیح و تغذیه سالم را گسترش داد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.