تکمیل زنجیره تولید فرش در چهارمحال و بختیاری

با راه اندازی شهرک تخصصی فرش، زنجیره تولید این هنر در چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا جیلان رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: در شهرک تخصصی فرش، از زنجیره تولید پشم گرفته تا فروش و صادرات فرش انجام می‌شود.

۸۰ درصد فرش تولیدی در چهارمحال و بختیاری ارزش صادرات دارد و با راه اندازی شهرک تخصصی فرش، ارزش افزوده ناشی از فروش آن برای بافنده محاسبه می‌شود.


بیشتر بخوانید


این شهرک کاربری اقامتگاهی و توریستی نیز دارد و مقرر شده به مساحت ۴۲ هکتار ایجاد شود؛ بازاچه‌های فروش، موزه فرش، نمایشگاه، تالار گفتگو و مجموعه‌های اقامتی پیش‌بینی شده است که نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا می‌کند.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۹۶ نیز لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

بیشترین فرش‌های چهارمحال و بختیاری را قالی شهرکرد، قالی قهفرخ (فرخشهر)، یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری‌نشین و فرش چالشتری تشکیل می‌دهد.

بر اساس نظر برخی از محققان، طرح‌فرش «سرو» و «کاج» که به عنوان اصلی‌ترین طرح آریایی مطرح است از نمونه‌های بارز طرح‌های قالی چهارمحال وبختیاری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار