برخی پیمانکاران بعد از زنده گیری سگ‌های ولگرد آن‌ها را از یک شهر به شهر دیگر منتقل و دوباره رها می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سگ‌های ولگرد، بلاصاحب، سرگردان، خیابانی یا هر چه که اسمش را بگذارید مدت‌ها است به معضلی برای شهر و شهرداری و مردم تبدیل شده است. 

معضلی که هر از چندگاهی با خبر‌هایی از گزش افراد توسط این سگ‌ها به صدر اخبار می‌آید و گزارش‌های از لزوم ساماندهی آن‌ها مطرح می‌شود و باز به دست فراموشی می‌رود تا گزشی دیگر توسط سگ‌های ولگرد و این دور هر بار تکرار می‌شود.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد سال ۸۷ در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصویب و با امضای معاون وزیر کشور برای اجرا از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور به استانداری‌ها ابلاغ شده بود.

کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آن‌ها با روش مناسب و ارتقای آگاهی‌های عمومی از جمله اهداف این دستور االعمل اعلام و مقرر شد کارگرو‌هایی در چهار سطح ملی، استانی، شهرستانی و اجرایی تشکیل شود.

کارگرو‌هایی که در سطح شهرستان به ریاست فرماندار و حضور شهردار مرکز شهرستان، شهرداران دیگر شهر‌های شهرستان، روسای دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان، نمایندگانی از نیروی انتظامی، دادستانی، بخشداران، دهیار منتخب ونماینده انجمن حمایت از حیوانات شهرستان برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اقدام عملیاتی باید انجام دهند.

یکی از اقدامات اجرایی این دستور العمل جمع آوری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد بود که توسط برخی پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری باید انجام می‌شد اما حالا مسئولان خبر از اتفاقی دیگر می‌دهند و آن این است که برخی پیمانکارانی که شهرداری برای جمع آوری سگ‌های ولگرد آن‌ها را به خدمت گرفته است سگ‌ها را جمع آوری می کنند اما برای خلاصی از دست این سگ ها، دوباره آن ها را به شهر‌ها و روستا‌های همسایه منتقل می‌کنند.

مرگ کودک ۵ ساله با گزش سگ در بابل

آذرماه امسال بود که خبری یک شهر را به شوک فرو برد سید‌متین هادی‌پور کودک ۵ ساله بابلی در اثر گازگرفتگی یک سگ مبتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داد.

خانواده متین می‌گویند: متین مقابل منزل مسکونی خود که در یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار داشت ایستاده بود که یک قلاده سگ ولگرد به او حمله می‌کند.‌

متین
خاواده متین می‌گویند: همسایه‌ها زمانی متوجه حمله سگ ولگرد به متین شده بودند که این کودک خردسال توسط این سگ گاز گرفته شده بود.

متین ۵ ساله مدتی بعد از گزش توسط سگ‌های ولگرد ابتدا به یکی از بیمارستان‌های بابل منتقل اما با وخیم شدن حال این کودک برای مداوا به بیمارستان بوعلی ساری منتقل می‌شود و متاسفانه شدت بیماری به حدی بود که اقدامات پزشکی مفید واقع نشد و این کودک خردسال جان خود را از دست داد.

خانواده این کودک بابلی می‌گویند : اگر سگ‌های ولگرد اینگونه آزادانه در شهر جولان نمی‌دادند حالا متین زنده بود.

واقعیتی تلخ، انتقال سگ‌ها از شهری به شهر دیگر

بر اساس دستورالعمل کارگروه استانی کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان مراکز نگهداری حیوانات مزاحم شهری باید به گونه‌ای فراهم شود که هر شهرداری و دهیاری نیاز به امکانات و تجهیز واحد زنده‌گیری نداشته باشد و هزینه‌های اجرای طرح بر اساس تعرفه مصوب کارگروه استان به ازای هر قلاده برآورد و توسط شهرداری مجری از سایر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اخذ شود به همین دلیل برخی شهرداری‌ها برای این کار اقدام به عقد قرارداد با پیمانکارانی برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب می‌کنند.

ولی زاده فرماندار ویژه شهرستان بابل می‌گوید:یکی از مشکلات بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهر و روستا‌های کشور از جمله مازندران وجود سگ‌های بلاصاحب در کوچه و خیابان است که بدلیل ایجاد مخاطره برای سلامت شهروندان پذیرفتنی نیست.

او مسئولیت این کار را متوجه شهرداران و دهیاران دانست و گفت: شهرداری مبلغ گزافی برای جمع آوری و عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب و ولگرد به پیمانکاران پرداخت می‌کند اما متاسفانه عقیم سازی انجام نمی‌شود و صرفا به انتقال سگ‌های بلاصاحب از شهری به شهر دیگر بسنده می‌کنند.

ترانسفر سگ‌های ولگرد + فیلم
ولی زاده گفت: مکاتباتی با استانداری شده است تا به شهردار‌های استان ابلاغ شود که از انتقال سگ‌های ولگرد از یک شهر به شهر‌های همسایه جلوگیری کنند.

دستگاه‌های دیگر پای کار نمی‌آیند

واحد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان ، به ریاست معاون خدمات شهری تشکیل می‌شود و برای تدوین تشکیلات و نیروی انسانی مورد نیاز و برنامه‌ریزی برای کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری در شهر‌ها و روستا‌های منطقه باید اقدام کند

دابوئیان شهردار منتخب بابل با تایید خبر انتقال سگ‌های ولگرد از یک شهر به شهر‌های دیگر  گفت: برخی پیمانکاران در روستا‌ها یا شهر‌ها سگ‌های بلاصاحب را جمع آوری و آن‌ها را در اطراف شهر‌های دیگر رهاسازی می‌کنند.

او گفت: وقتی سگ‌ها را در اطراف شهر یا روستا‌ها رهاسازی می‌کنند این سگ‌ها حتما به داخل شهر‌های همسابه وارد می‌شوند.

دابوئیان می‌گوید: با انتقال سگ از یک شهر به شهر دیگر مشکل جولان سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود بلکه برای حل این مشکل باید همه دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون پای کار بیایند که متاسفانه در این موضوع پای کار نیامدند.

شهردار منتخب بابل گفت: شهرداری‌ها توان به دوش کشیدن این همه مشکلات را به تنهایی ندارند و اگر بتوانند حقوق کارکنانش را به موقع پرداخت، زباله را جمع آوری کند و سالانه یک یا دو پروژه انجام بدهند برنده است.

جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش یافته است شاید یکی از دلایل آن نیز دور زدن قانون توسط برخی پیمانکاران باشد، پیمانکارانی که برای راحتی خود سگ‌ها را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌کنند و در این بین تنها چیزی که از بین می‌رود آسایش شهر است و جان کودکی که گرفته شده است.


گزارش: سید رضا کریمی

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۰۳ ۱۲ دی ۱۴۰۰
تمام کوچه و خیابون ها شده سگ، وقتی دو تا مسئول می گن پیمانکارا سگ ها رو میگیرن از این شهر میبرن یه شهر دیگه رهاشون می کنن چرا دستگاه های انتظامی و امنیتی جلوی این تخلف ر و نمی گیره
آخرین اخبار