قرارداد‌های اجاره‌ای امور اراضی با مستأجرین اراضی ملی و دولتی، به مالکیت آن ها ختم نمی شود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، رحمتی یکی از گلخانه داران شهرستان خوسف گفت: ۱۰ سال پیش به صورت رسمی قراردادی با امور اراضی امضاء کردم و تعهداتی از من گرفته و زمینی برای شروع فعالیت گلخانه داری به من اجاره داده شد.

او گفت: در طول این ۱۰ سال هزینه‌های زیادی برای تأسیسات، تعمیرات و زیر ساخت‌ها هزینه کردم و طبق قانون، در صورتی که قرارداد به پایان برسد می‌توانم درخواست تمدید دوباره آن را داشته باشم، اما متوجه شدم که تمام زمین‌ها و اختیارات امور اراضی به شرکت شهرک‌ها واگذار شده است.

رحمتی گفت: شرکت شهرک‌ها حالا برای زمینی که من اجاره کرده ام می‌گوید باید زمین را بخرم و مالک آن شوم در حالی که من دنبال مالکیت زمین نیستم و تنها می‌خواهم قراردادم تمدید شود.

برای پیگیری این موضوع با مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفتگو کردیم.

باقری سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کل قرارداد‌های اجاره امور اراضی با مستأجرین اراضی ملی و دولتی اجاره به شرط تملیک نیست و مالکیت آن از قوانین مربوط به خودش پیروی می‌کند.

او گفت: بر اساس ماده ۹ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از سال ۸۹ به بعد، انتقال قطعی مالکیت روی قرارداد‌های اجاره اتفاق نمی‌افتد و اجاره در مدت معین قرارداد است.

باقری گفت: در حال حاضر به دلیل سیاست‌های جهاد کشاورزی در جهت افزایش بهره وری و بهینه کردن تولید، مدیریت کل مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری و اختیارات امور اراضی به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده است.


بیشتر بخوانید


سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اراضی اجاره‌ای در حال حاضر به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار و کار انتقال سندهایشان در دست اقدام است.

او گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی، اجازه تمدید قرارداد از سمت ما وجود ندارد.

سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شرکت شهرک‌ها شرکتی دولتی و زیر مجموعه جهاد کشاورزی است.

او گفت: ما از یک زمان به بعد متولی شهرک‌های کشاورزی در سطح کشور و استان شدیم و باید شهرک‌های موجود از امور اراضی را طبق قانون تحویل گرفته و مدیریت کنیم و برای توسعه و ساخت شهرک‌های جدید هم اقدام کنیم.

سورگی گفت: طبق قانون در حال حاضر ما تنها شرکتی هستیم که می‌توانیم اراضی را به نام بهره برداران و یا مستأجران منتقل کنیم و بقیه ادارات این اختیار را ندارند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قراردادهایی که قبلا با مدیریت امور اراضی بسته شده است، تا آخرین تاریخ آن قرارداد پا بر جا هستند.

او گفت: برای قرارداد‌هایی که مهلت آن ها تمام شده است بر اساس درخواست متقاضیان، تصمیم های دیگری گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.