۹ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی استان سند دفترچه‌ای دارد که در راستای قانون جامع حدنگاری باید برای آن سند تک برگ اخذ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبیرجند ،باقرپور معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره‌ی اجرای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) در استان گفت: از مساحت ۱۵ میلیون و ۷۹ هکتار از اراضی خراسان جنوبی ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار اخذ سند شده است.

او افزود: از ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار که سند دارد، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار سند تک برگ و مابقی سند دفترچه‌ای دارد، که باید در راستای قانون جامع حدنگار مصوب سال ۱۳۹۳ به سند تک برگ تبدیل شود.

باقرپور گفت: در ماده‌ی ۳ قانون جامع حدنگاری (کاداستر)، سازمان ثبت اسناد برای مشخص کردن وضعیت سند‌ها مکلف شده است، در ماده‌ی ۹ این قانون تمامی دستگاه‌ها باید وضعیت اسناد را مشخص کنند و در ماده‌ی ۱۱ نیز باید اسناد دفترچه‌ای به تک برگی تبدیل شود.

 معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به مزیت‌های اجرای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) اشاره کرد و افزود: در سند‌های دفترچه‌ای ممکن است حدود زمین به خوبی مشخص نشده باشد، بین متراژ دو زمین در کنار هم فاصله‌هایی باشد و یا بخشی از زمین یک فرد بر روی زمین فرد دیگری قرار بگیرد که با انجام کاداستر و ارائه‌ی سند تک برگ تمام این مشکلات از بین می‌رود.

او گفت: از نظر نوع مالکیت نیز ممکن است یک زمین مالکیت حقیقی، حقوقی، دولتی و یا موقوفه‌ای داشته باشد که با اجرای طرح کاداستر می‌توان این مالکیت‌ها را به طور دقیق و مشخص برای مالکان احراز کرد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت حدنگاری و مشخص شدن مالکیت زمین‌ها گفت: با اجرای کامل این طرح در استان از نظر توسعه‌ی زیرساخت‌ها بسیاری از مشکلات برای اجرای شبکه‌های آب، برق، گاز و یا ارائه‌ی زمین برای ساخت مسکن و شهرسازی رفع و می‌توان برنامه‌ی مدونی برای استان پیش بینی کرد.

باقرپور افزود: حدود ۵۰۰ هزار هکتار سند تک برگ پارسال اخذ شد، اما هنوز در برخی از شهرستان‌ها به ویژه طبس، فردوس، بشرویه و سرایان مناطقی وجود دارد که فاقد اجرای حدنگاری است و عملیات نقشه برداری و ممیزی اراضی در آن‌ها هنوز انجام نشده است.

او با اشاره به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: باید تا پایان سال ۱۴۰۰ حدنگاری اراضی در استان انجام شود که البته این مهم منوط به تامین اعتبار لازم است.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.