مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۶ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان در قالب طرح جهش تولید در سال زراعی جاری زیر کشت رفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، عیسی راستین نسب مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این طرح کشت محصولات زراعی در مزارع استان انجام و هم اکنون در مرحله جوانه زنی است.

طرح جهش تولید در دیم زارها برای نخستین بار از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح ۶۶۰ هزار هکتار از دیم زارهای ۶ استان کشور پیش بینی شده است.

او اظهار داشت: در این طرح محصولاتی مانند گندم و جو، نخود، عدس و دانه ای روغنی و علوفه انجام شده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: اجرای این طرح در پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم‌زار و کم‌بازده، کشت محصولات کم‌آب‌ و وابسته به نزولات آسمانی، به امنیت غذایی کشور کمک فراوانی خواهد کرد.

او اظهار داشت: در این طرح بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین و توزیع نهاده(سم، بذر و کود) و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

راستین نسب با اشاره به اینکه کشت محصولاتی با نیاز آبی کم و مقاوم در برابر خشکسالی از اولویت های جهاد کشاورزی استان است تاکید کرد: امسال برای نخستین بار ۵۰ هکتار از مزارع این استان زیر کشت دانه روغنی کاملینا رفته است.

کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی با کیفیت بالا از آن تولید می شود و سرشار از امگا ۳ و ۹ است.

این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه و بادام زمینی به ‌دست‌ می‌آید اما ترویج کشت دانه های روغنی کاملینا به دلیل اینکه نیاز کمتری به آب دارد ضروری است.

راستین نسب تاکید کرد: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا برای تحقق تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات کالای اساسی روغن از برنامه‌ها و اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

او همچنین از شتاب گرفتن عملیات کشت محصولات زراعی در مناطق گرمسیری استان به دلیل بارش های اخیر استان خبر داد و افزود: برآوردی از میزان کشت انجام نشده اما بررسی ها نشان دهنده سرعت خوب کشت است.

راستین نسب عنوان کرد: فرصت برای کشت محصولات زراعی در مناطق گرمسیری وجود دارد و امید داریم میزان کشت به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.