نصراللهی زاده گفت: کمک به برقراری عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری جغرافیایی، افزایش تولید سرانه ملی، کنترل تورم، توزیع عادلانه‌تر بودجه و اعتبارات و کنترل نوسانات اقتصادی از مهمترین ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، بهرام نصراللهی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان  اظهار داشت: در چند دهه گذشته نظام برنامه ریزی تمرکزگرا بوده و تصمیمات از بالا به پایین گرفته می‌شد که این مساله قدرت اثرگذاری و خلاقیت را از استان‌ها گرفته بود.

نصراللهی زاده گفت: در دهه‌های گذشته بسیاری از منابع صرف ایجاد زیرساخت‌ها شده بود، اما توسعه زیرساختی به تنهایی منجر به توسعه اقتصادی نخواهد شد و اکنون زمان آن است که از این زیرساخت‌ها در راستای توسعه اقتصادی بهره گرفته شود.

او به رویکرد اقتصاد محور لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره و اضافه کرد: کمک به برقراری عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری جغرافیایی و از سوی دیگر افزایش تولید سرانه ملی از مهمترین ماموریت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده بر رشد و توسعه اقتصادی متمرکز است، گفت: اگر در استان سد، راه آهن، فرودگاه، بزرگراه و هر زیرساخت دیگری ایجاد شده است اکنون وقت آن رسیده که این زیرساخت‌ها برای استان ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کنند.

نصراللهی زاده تصمیمات سخت مدیریتی را لازمه ایجاد تغییر و تحول در فرایند بودجه ریزی کشور عنوان کرد و ادامه داد: تصمیم متفاوت سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها برای بودجه سال آینده، بدون شک از فرایند بودجه ریزی دهه‌های قبل متمایز است و ضرورت دارد با دقت و حساسیت بیشتری به آن نگاه شود.

او تاکید کرد: ممکن است بخاطر اتخاذ رویکرد متمایز در بودجه‌ریزی، در کوتاه مدت تحت فشار باشیم، اما قطعا مدل جدید بودجه‌ریزی در بلند مدت به توسعه اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزری کردستان اضافه کرد: سه سرفصل امنیت، سلامت و آموزش در لایحه بودجه از وظایف اصلی حاکمیتی هستند و پروژه‌های مهمی همچون مکان‌های آموزشی یا درمانی بدون شک همچون گذشته مورد توجه دولت خواهند بود.

نصراللهی زاده بخشی از اعتبارات استان در سال آینده را صرف اتمام پروژه‌های اولویت دار عمرانی خواند و افزود:علاوه بر این‌ها تمرکز بودجه بر ایجاد اشتغال، تولید ثروت و ایجاد رشد اقتصادی در بخش‌های خدماتی، صنعت، معدن و کشاورزی است.

او تاکید کرد: تمرکز زدایی از بودجه سال ۱۴۰۱ مسوولیت سنگینی است که بر عهده استان‌ها نهاده شده و باید از این فرصت و مسوولیت ایجاد شده در راستای توسعه استان بهره ببریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان از ایجاد صندوق توسعه استانی تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت خبر داد و گفت: دولت ۲ هزار میلیارد تومان منابع اولیه به این صندوق اختصاص داده و مدیریت صندوق توسط استان و بصورت هیات امنایی خواهد بود.

نصزاللهی زاده اضافه کرد: از مهمترین ویژگی‌های لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ کنترل تورم، توزیع عادلانه‌تر بودجه و اعتبارات و نیز کنترل نوسانات اقتصادی خواهد بود و همه تصمیمات و ملاحظات بودجه سال آینده مبتنی بر سند آمایش سرزمین انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.