واحد پرورش کروکودیل ملایر به‌عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در استان همدان با ظرفیت ۶۰۰ سر فعال است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،این واحد پرورش کروکودیل از ۸ آبان ماه پذیرای بازدید کنندگان است و گردشگران می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ از این مزرعه به‌عنوان نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در استان با ظرفیت ۶۰۰ سر، دیدن کنند.

 پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر بلامانع بودن پرورش کروکودیل و پرورش به‌عنوان حیوانات پوستی از سال ۱۳۸۷، می‌توان گفت پرورش این جانور عظیم‌الجثه و شگفت انگیز به‌عنوان یکی از اقتصاد‌های نوظهور در ایران با کاربرد‌های بی نظیرش در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و گردشگری، توجه بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به خود جلب کرد.

بازدید گردشگران از مزرعه پرورش کروکودیل ملایر

علاوه بر استفاده از خون این حیوان به‌عنوان یک آنتی بیوتیک قوی، از پودر استخوان آن پس از فرآوری برای سرطان پوست، از دندان آن برای ساخت دستبند، گردنبند و دسته کلید و از پنجه آن برای ماساژ استفاده می‌شود.

اما گوشت و پوست این حیوان مهم‌ترین بخش صرفه اقتصادی پرورش آن است بطوریکه هر کیلو گوشت آن بطور متوسط با قیمت ۶۹ دلار و هر طاقه پوست آن از ۱۲ هزار دلار تا ۲۹ هزار دلار به فروش می‌رسد.

بازدید گردشگران از مزرعه پرورش کروکودیل ملایر

 قبل از شیوع بیماری کرونا به طور متوسط روزانه ۶۰۰ گردشگر داخلی و حتی در مواردی گردشگر خارجی از این واحد بازدید می‌کردند، اما از زمان شیوع بیماری کرونا بخش بازدید گردشگران از مزرعه تعطیل شده است. البته این تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا بین افراد است و این بیماری تاثیری بر کروکودیل ندارد.

بازدید گردشگران از مزرعه پرورش کروکودیل ملایر

 موفقیت آمیز بودن این طرح که علاوه بر تولید و درآمدزایی، فرصتی برای گردشگری و اشتغال فراهم کرده است و شش طرح گردشگری در این مجموعه ۱۴ هکتاری شامل اجرای هتل یکصد اتاقه و رستوران، دو پارک آبی برای زنان و مردان، پیست موتور چهارچرخه، اجرای چهار خط تله‌کابین زیپ لاین به طول ۴۰۰ متر و ارتفاع یک صد متر پیش بینی شده است که همگی در منطقه «درّه جوزان» ملایر واقع شدند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
سلام شهر ملایر زیبایهای زیادی داره خوبه جادش از توره پهن‌تر و از فاصله بیست کیلومتر پر نور بشه از چراغهای خورشیدی از ازنا و به خندابم همینطور و شهرهای بهم نزدیک شن بلوار کریم ادامه داشته باشه با میدان ازنا وصل شه خیابان‌ها پهن‌تر زیباتر بشن بازار روزها فعال شن و نور معابر اضافی شه بعضی جاها نداره و شعبه همه بانک‌ها بیاد با توجه به زبانشون برن زیر نظر لرستان بهتر نیست خوبه کارشناسی بشه دست اندازها غیر استاندارها غیر استاندارد هست خوبه توسعه شهری بهش توجه بشه و تولید کار درآمد میدان چمران ی طرفه هست به میدان امام امکانات رفاهی تفریحی آموزشی رایگان خوبه اضافه شه و بسمت خنداب واراک جاده نزدیکتر و استاندارد زده شه به اطرافم همینطور و خیلی موارد دیکه که شایسته این شهر وساکنینش هست