مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: تجهیزات توانبخشی هر پنج سال یکبار به دلیل بالا بودن هزینه خرید در اختیار مددجویان قرار داده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نرگس عسگری با اشاره به وجود ۳۲ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی در استان، تعداد معلولین برای دریافت تجهیزات توانبخشی را ۱۱هزار و ۸۲۳ نفر اعلام کرد.

توزیع لوازم و تجهیزات توانبخشی براساس نیاز معلولان و میزان اعتبارات انجام می‌شود.

امسال بیش از ۹ هزار و ۳۳ عدد لوازم و وسایل توانبخشی از جمله سمعک، ویلچر بزرگسال و کودک، واکر و واکر چرخدار بزرگسال و کوچک، تشک ویلچر، عصا، باطری سمعک و کپسول اکسیژن، عصای زیربغل و تخت بیمار توزیع شد.

نامرغوب بودن برخی از تجهیزات پزشکی و همچنین مناسب سازی نشدن اماکن عمومی و معابر به عنوان مهمترین دلایل مستهلک و خراب شدن تجهیزات توانبخشی معلولان اعلام شد، که باعث افزایش درخواست مجدد مددجویان برای دریافت تجهیزات توانبخشی است.

امسال از محل کمک بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) ۱۵۰ عدد ویلچر برای خردسالان زیرپوشش این نهاد اهدا شد.

با توجه به مراجعه بالای سالمندان، جانبازان، معلولان، مادران باردار و افراد آسیب دیده به مراکز درمانی و بهداشتی در بخش خصوصی و دولتی، مناسب سازی این اماکن باید در اولویت قرار گیرد.

هم اکنون بسیاری از این اماکن به خصوص در مراکزی که قدیمی‌ساز هستند و مراکز سونوگرافی که اغلب در زیرزمین‌ها فعالیت دارند، مناسب سازی انجام نشده و با برگزاری جلسات متعدد با دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری رییس دانشگاه مناسب‌سازی این اماکن در اولویت قرار گرفته است.

مصوبه مناسب‌سازی در اماکن تازه تاسیس استان چهارمحال و بختیاری اجرایی نشده است.

دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و نهاد‌های نظارتی مجوز فعالیت این مراکز را پس از اجرای قانون مناسب سازی صادر کنند و در صورتی که قانون مناسب‌سازی در این اماکن اجرا نشده باشد مجوز پایان کار و یا مجوز فعالیت از سوی نهاد‌های مختلف صادر نشود.

بیشترین مشکلات مراکز درمانی و بهداشتی در شهرکرد به عنوان مرکز استان و دارا بودن مراکز تخصصی دولتی و خصوصی مشاهده شده است.

تیم تخصصی متشکل از سازمان نظام مهندسی، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی برای نظارت بر این مراکز تشکیل شده تا براین اماکن نظارت داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف تذکر‌های لازم را در خصوص اجرای قانون مناسب سازی به این مراکز داده شود.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار