عملیات بذرپاشی و نهالکاری در ۹ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان خوسف خراسان جنوبی در قالب پویش ملی «ایران سرسبز» آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در آیین نهالکاری مراتع شهرستان خوسف گفت: از آذرماه امسال عملیات بذرپاشی را در برخی شهرستان‌های استان آغاز کردیم، اما از امروز در تمام شهرستان‌ها این طرح در حال اجرا است.

وی گفت: این پویش تا اواخر اسفند ماه  امسال ادامه خواهد داشت و بر اساس برنامه بلندمدت سازمان جنگل‌ها این پویش تا سال ۱۴۱۴ ادامه دارد.

نصرآبادی گفت: برای حفظ منابع طبیعی نیازمند حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی هستیم  و با توجه به اهمیت حیاتی منابع طبیعی در زندگی مردم، حفظ این منابع یک وظیفه همگانی است و از عهده یک دستگاه اجرایی خارج است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در استان خشکی مثل خراسان جنوبی که دائم در معرض سیل و خشکسالی است، باید اقداماتی انجام شود که نه آب هدر برود و نه شاهد فرسایش خاک در استان باشیم.

وی  گفت: حدود ۶ هزار و ۷۰۰ رشته قنات در استان داریم که بسیاری از آن‌ها در حال خشک شدن هستند.

نصرآبادی گفت: در سال‌های گذشته توانسته‌ایم با اجرای عملیات آبخیزداری تعداد زیادی از این قنات‌ها را احیا کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در پویش ایران سرسبز که بسیاری از دستگاه‌ها در آن مشارکت دارند، حدود ۹ هزار هکتار را مکان‌یابی کردیم که قابلیت اجرای عملیات در بازه زمانی مذکور را دارند.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان بذرپاشی آنغوزه، ۲ هزار هکتار بذرپاشی در هلالی‌های آبگیر و هزار و ۶۰۰ هکتار نهالکاری انجام خواهیم داد.

نصرآبادی تقویت روحیه مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، ترویج فرهنگ نهالکاری و حفاظت و احیای منابع طبیعی در جامعه، توسعه فضای سبز و جنگل کاری در مناطق مناسب، کنترل و کاهش آلودگی هوا و غبار و نیز حفظ عرصه‌های طبیعی به منظور کنترل بیابانی شدن را از جمله اهداف این پویش نام برد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار