در بارندگی‌های یک هفته گذشته هلالی‌های آبگیر شهرستان خوسف ۱۵ هزار مترمکعب آبگیری شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در بارندگی هفته گذشته در عرصه ۷۰۰ هکتار اجرای این پروژه در مراتع شهرستان خوسف حدود ۱۵ هزار مترمکعب آبگیری شده است.

او گفت: حجم آبگیری سایر هلالی‌ها در استان در این بارندگی قابل توجه نبوده است.

به گفته نصرآبادی تا پایان سال ۹۹ در استان با عنوان طرح کنترل و مهار رواناب‌های سطحی در مراتع بیابانی استان بیش از ۲۷ هزار هکتار احداث هلالی آبگیر همراه با بذرکاری و نهالکاری اجرا شده که بطور متوسط در هر هکتار ۴۰ تا ۴۵ هلالی آبگیر احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ظرفیت هر هلالی آبگیر را به طور متوسط ۵۰۰ لیتر اعلام کرد و گفت: در مجموع ۶۱۰ هزار مترمکعب حجم ذخیره سازی رواناب‌های سطحی در این عرصه‌ها است.

به گفته او این نوع پروژه بصورت تلفیقی همراه با کاشت گونه‌های مرتعی انجام می‌شود تا علاوه بر ذخیره سازی نزولات و رواناب سطحی احیا و اصلاح مراتع و پوشش گیاهی را نیز به دنبال داشته و جزو برنامه‌های مدیریت مناطق بیابانی است.

نصرآبادی گفت: هلالی آبگیر یکی از سازه‌های تلفیقی (بیومکانیک) در مجموعه برنامه‌های منابع طبیعی در بخش مدیریت مراتع و طرح‌های مقابله با بیابانزایی است و این سازه‌ها توسط تراکتور و دست در اراضی دشتی با شیب ملایم اجرا و به ابعاد تقریبی ۲ در ۲ متر و با فواصل حدود ۴ متری و طرح شبکه ضربدری در سطح منطقه ایجاد می‌شود.

او گفت: هدف از اجرای این سازه ، مدیریت و کنترل رواناب‌های سطحی و نزولات جوی در عرصه‌های مرتعی است که همزمان با کاشت گلدان یا بذر از گونه‌های مرتعی احداث و کاشت می‌شود.

نصرآبادی گفت: معمولا در شرایط نرمال بارندگی در یک تا دو سال دارای پوشش گیاهی شده و در نهایت ضمن کنترل و ذخیره سازی رواناب‌های سطحی و ارتقای پوشش گیاهی منجر به کاهش فرسایش خاک، تولید علوفه، جذب و نفوذ بیشتر باران و جلوگیری از گرد و غبار می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار