سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از همکاری پنج استان غرب کشور برای تدوین سند توسعه گردشگری در این منطقه خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جبار گوهری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در همایش " توسعه گردشگری پسا کرونا در محور غرب کشور" که امروز (۸ دی) با حضور ویدیوکنفرانسی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران کل، معاونین و فعالین بخش خصوصی گردشگری استان‌های کرمانشاه، همدان، کردستان، ایلام و همدان برگزار شد، بااشاره به تاثیرات کرونا بر حوزه گردشگری طی دو سال اخیر، گفت : طی این مدت کرونا گردشگری را دچار رکود کرد.

او با بیان اینکه برای صنعت گردشگری جایگاه ویژه‌ای در توسعه کشور در نظر گرفته شده، گفت : ما در استان کرمانشاه بنا داریم با کمک بخش خصوصی برای توسعه صنعت گردشگری تلاش کنیم.

او صنعت گردشگری را از صنعت‌های پیشران در توسعه کشور خواند و افزود: این قابلیت در کشور ما وجود دارد که روی توسعه گردشگری تمرکز کنیم. این ظرفیت در استان‌های غرب کشور و استان کرمانشاه وجود دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در برخی از مناطق کشور با تعریف محور‌های گردشگری به این حوزه خوب توجه شده، افزود: این محور‌های گردشگری که عموما در مناطق مرکزی و شمال کشور قرار دارند، به عنوان محور‌هایی کلاسیک شناخته شده اند که توانسته اند بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کنند، در حالیکه در سایر مناطق کشور نیز قابلیت‌های زیادی درحوزه گردشگری وجود دارد که می‌توانند هرکدام یک محور گردشگری باشند، همچون محوری که قرار است برای منطقه غرب کشور تعریف کنیم.

او ادامه داد: البته ایجاد محور گردشگری غرب کشور تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه بخش خصوصی هم پای کار بیاید و به عنوان یک نیرو و بال محرک در کنار بخش دولتی فعالیت کند، آن زمان می‌توانیم قطب گردشگری غرب کشور باشیم.

گوهری با بیان اینکه محور گردشگری غرب کشور با کمک پنج استان این منطقه می‌تواند شکل گیرد، گفت: حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور در این منطقه زندگی می‌کنند که پتانسیل‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای در استان هایشان دارند و زیرساخت‌هایی دارند که اگر در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کنند.

او به وجود زیرساخت‌های ارتباطی همچون فرودگاه بین المللی، راه‌های جاده‌ای و اتصال به راه آهن سراسری در این منطقه اشاره کرد و گفت: در این منطقه ۱۳ پایانه مرزی داریم که یک نقطه قوت و ویژگی مثبت برای تبادلات بین المللی است.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه به وجود تنوع قومی، مذهبی، زبانی و فرهنگی در غرب ایران اشاره‌ای داشت و افزود: وجود خرده فرهنگ‌های مختلف همواره برای گردشگران جذاب بوده که ما نیز در پنج استان منطقه غرب کشور در این حوزه پتانسیل بسیار بالایی داریم.

او وجود سه اثر ثبت جهانی شده بیستون، منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و خط راه آهن سراسری را از دیگر ظرفیت‌های غرب کشور برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دانست و گفت: در این منطقه آثار تاریخی و جاذبه‌های تاریخی شاخصی همچون قلعه فلک الافلاک، گنج نامه، غار کرفتو، غار علیصدر، غار قوری قلعه و ... را داریم که طی سال‌های گذشته به گردشگران ایران به‌خوبی معرفی شده اند.

گوهری به ثبت کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک و ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی طی سال‌های گذشته هم اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد، هرچند که باید تبلیغات زیادی را هم در این زمینه انجام دهیم.

او با تاکید براینکه استان‌های غرب کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف توریسم سلامت، اکوتوریسم، گردشگری مذهبی، خلاق، ماجراجویانه، دفاع مقدس، کشاورزی و... میزبان گردشگران زیادی باشند، افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها امکان برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی و بین المللی را نیز در این حوزه‌ها داریم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.