دولت آبادی گفت : در ۳ ماه گذشته پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ استان به ۳۵ مورد مأموریت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اعزام شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت :  گاز مونوکسیدکربن، یک گاز بی‌رنگ و بدون بوست.

تقی دولت آبادی گفت : آبگرمکن، اجاق، گاز آشپزخانه، بخاری و خودرو می‌تواند گاز مونوکسید کربن تولید کند.

او گفت :  این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آن‌ها با اکسیژن ایجاد می‌شود و مونوکسیدکربن در منازل، بیشتر از سوختن مواد نفتی مانند گاز شهری، نفت و بنزین ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید 


او گفت : نداشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودکش‌ها در این وسایل باعث سوختن ناقص مواد نفتی می‌شود و انسان را در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن قرار می‌دهد؛ به عنوان نمونه اگر خودرو را در یک پارکینگ با فضای بسته و در بسته روشن کنید، باید منتظر مسمومیت با مونوکسیدکربن باشید و حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا این گاز در جریان خون شما ظاهر شود.

او تهوع و استفراغ، ضربان نامنظم قلب، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و منگی، خواب آلودگی و تنفس مشکل را از جمله علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ذکر کرد و گفت : در برخی موارد، تشنج و افت سطح هوشیاری نیز ایجاد می‌شود.

دولت آبادی گفت : در صورت وجود علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، باید سریعاً فرد را به فضای باز انتقال و در معرض هوای آزاد قرار داد و با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت.

او گفت : بررسی دودکش‌ها و هواکش‌ها به صورت منظم، نصب دستگاه‌های اخطار دهنده مونوکسید کربن در منزل، کنترل دستگاه‌های حرارتی منزل، امتناع از روشن کردن خودرو، موتور سیکلت و وسیله نقلیه خود در گاراژ با در بسته و تعبیه دریچه تأمین هوای وسایل گازسوز از جمله مواردی است که در پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌توان به آن توجه کرد.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.