معاون وزیر خارجه روسیه گفت دستیابی به توافق با آمریکا و ناتو بر سر تضمین‌های امنیتی در یک روز غیر ممکن است اما نمی‌توان روند را به تعویق انداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد مسکو و واشنگتن نمی‌توانند با یک جلسه بر سر موضوعات تضمین‌های امنیتی به توافق برسند، اما طولانی کردن روند مذاکرات نیز غیرممکن است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «دستیابی به توافق در یک روز غیرممکن است و ما نمی‌توانیم روند را به تعویق بیندازیم، زیرا موضوع بسیار فوری و جدی است.»

این دیپلمات ارشد تاکید کرد که طرف روسی خواستار اقدامات فوری درباره وضعیت کنونی در حوزه امنیتی است اما تلاش‌های طرف مقابل کاملا به منظور  طولانی کردن روند و تبدیل همه این‌ها به بحث‌های بی‌پایان است تا [مذاکرات] با عواقب چنین اقداماتی مختل شود.

در ۱۷ دسامبر، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس توافق نامه‌های مسکو و واشنگتن در خصوص تضمین‌های امنیتی و اقدامات تضمین امنیت روسیه و کشور‌های عضو ناتو را منتشر کرد.

روسیه در این پیشنهادات به تعهدات الزام آور قانونی مسکو و واشنگتن برای مستقر نکردن تسلیحات و نیروها در مناطقی که ممکن است تهدیدی برای امنیت ملی طرف مقابل تلقی شود توصیه و محدودیت هایی را برای آن تعیین کرد. استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد و درخواست از ناتو برای توقف گسترش خود به سمت شرق و کنار گذاشتن فعالیت‌های نظامی خود در اوکراین، قفقاز و آسیای مرکزی نیز از جمله این پیشنهادات بود.

مقامات روسی هشدار داده اند که این پیشنهادها باید در کل ارزیابی شوند و امکان انتخاب یکی از میان آنها وجود ندارد. در صورتی که ائتلاف غربی پیشنهادهای امنیتی را رد کند، مسکو مجبور خواهد شد یک سیستم ضدتهدید علیه آمریکا و ناتو ایجاد کند.

یکی از مقامات کاخ سفید امروز اعلام کرد آمریکا و روسیه ۱۰ ژانویه درباره کنترل تسلیحات و تنش‌ها بر سر اوکراین مذاکره خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار