وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مقامات نظامی و دولتی این کشور در مذاکرات تضمین‌های امنیتی با آمریکا شرکت خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو خواستار مشارکت مقامات نظامی در مذاکرات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وی گفت: «مذاکرات با آمریکا در خصوص تضمین‌های امنیتی فورا پس از تعطیلات سال نو روسیه در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. مقامات نظامی و دولتی در مذاکرات با آمریکا شرکت خواهند کرد.»

تمایل غرب برای جنگ‌افروزی در اوکراین

لاوروف در ادامه پرده از نقشه کشورهای غربی برای جنگ‌افروزی در اوکراین برداشته و اعلام کرد غرب تمایل دارد در اوکراین یک جنگ کوچک به راه انداخته و بعد مسئولیت آن را به گردن روسیه بیاندازد، سپس به همین بهانه مسکو را تحریم کند.

او درخصوص تحولات اوکراین گفت: آمریکا و و کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی با پمپاژ تسلیحات به اوکراین پس ازسال ۲۰۱۴ به این مباهات می‌کردند که کی‌یف انبار تسلیحات آنان به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار است. حتی در ماه‌های اکتبر و نوامبر تحویل نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار سلاح، سیستم جاولین، سیستم‌های ضد تانک و مهمات به اوکراین گزارش شده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز امروز (دوشنبه) در بحبوحه بن‌بست بین روسیه و قدرت‌های غربی بر سر اوکراین گفت: «مسکو تهدید یک بحران موشکی جدید را جدی می‌داند.»

ریابکوف بحران فعلی را با بحران موشکی سال ۱۹۶۲ میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده مقایسه کرده است.

چندی پیش، مسکو پیش نویس توافقنامه بین روسیه، آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. در صورت موافقت با این پیشنهادها، ناتو از پیشروی در شرق اروپا منع خواهد شد. این توافق همچنین آمریکا و روسیه را از استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در فاصله‌ای از قلمرو یکدیگر منع می‌کند.

استقرار ده‌ها هزار نیروی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین نگرانی‌ها را در کی‌یف و کشور‌های غربی درخصوص حمله احتمالی مسکو به اوکراین ایجاد کرده است، اما روسیه این موضوع را رد کرده و اصرار دارد که از غرب ضمانت‌هایی می‌خواهد، از جمله تعهد ناتو برای گسترش نیافتن این ائتلاف به سمت شرق و مرز‌های روسیه، زیرا امنیت این کشور به دلیل روابط رو به رشد اوکراین با بلوک غرب تهدید می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار