اعضای تشکل های زیست محیطی استان فارس با حضور در برنامه کاشت نهال و بذرکاری در جنگل های سوخته ارتفاعات هایقر شهرستان فیروزآباد از خانواده شهدای بهزادی که در حادثه خاموش کردن جنگل جان خود را از دست دادند قدردانی کردند.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مراسم  یاد بود شهیدان بهزادی دوشنبه با کاشت نهال و بذر کاری در محل شهادت آن راد مردان در مکان شهادت شان واقع در ارتفاعات تنگ هایقر فیروز آباد  برگزار شد.

بر اساس دعوت کانون سبزفارس، پاکسازان طبیعت فارس،  تیم اطفای حریق میراث زاگرس کوهمره سرخی ، بوم گردان پارس، گروه فرهنگ طبیعت گردی شهرستان فیروز آباد، گروه پاکبان وصال و با حضور خاندان  شهیدان بهزادی ، بومیان و جانبداران محیط زیست مراسم تجلیل از شهدای خانواده بهزادی که در مقابله با آتش بلندای هایقر جان شریف شان را از دست دادند برگزار شد.

 بهمن ایزدی رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس و گنجه پشتیبان زیست بوم در این مراسم ضمن گرامیداشت نام شهدای بهزادی گفت: شهیدان ارجمند خانواده بهزادی، برای بهتر شدن وضع طبیعت، برای بهبود بحرانی که سر تا پای منابع آب و خاک کشور  را گرفته، برای حفظ سلامت شاخص های سرزمین مان با تکیه بر عشق و خرد جانانه ایستادند و مظلومانه پر کشیدند.

او بیان کرد: شهیدان بهزادی هدایتگر و چراغ راه کسانی هستند که برای بهبود اوضاع محتضر طبیعت تلاش می کنند ، شهیدان بهزدای در دل تک تک ایرانیان و کسانی که دلشان برای ایجاد اعتدال درکشور و حتی فراتر از مرزهایمان می تپد، جای دارند.

 

تجلیل از خانواده شهیدان بهزادی باکاشت نهال و بذرکاری در فیروزآباد

ایزدی تصریح کرد: در گذشته به طور جسته و گریخته رویشگاه های زاگرس دچار آتش سوزی هایی شده است، اما چهره آتش سوزی ها در نواحی مختلف زاگرس از سال ۹۹ تا کنون با گذشته از نظر ماهیت و شکل تغییر کرده  و بیشتر آتش زدن ها از مناطق مجاور آغاز شده و بوم مرزهایی را در بر گرفته و در رویشگاه ها موجب ایجاد تعادل هوا ، آب و خاک شده است  و در واقع این رویشگاه ها  نقش سپر حفاظتی در برابر هوای گرم و خشک سودانی و عربستانی از نواحی جنوب تا جنوب شرق را ایفا می کنند و به همین دلیل از اهمیت اکولوژیکی خاصی برخوردار هستند.

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس و گنجه پشتیبان زیست بوم با بیان اینکه آنچه که در دو سال اخیر شاهد آن هستیم حضور مستمر نیروهای داوطلب مردمی در مقابله با آتش های زاگرس است ادامه داد: این تیم که همچنان با تجهیزات ابتدایی برای محافظت از جنگل های پای بسته و کهن زی زاگرس در برابر آتش جاهلان ایستاده اند.

او افزود: وقتی به کارنامه فعالیت آنان در دوسال اخیر دقت کنیم ، می بینیم که نیروهای داوطلب مردمی در بازه زمانی موصوف ۱۴ شهید ارجمند را تقدیم حفاظت از منابع حیاتی زاگرس تقدیم کرده اند و این نشان از حضور دلسوزانه و مستمر نیروهای داوطلب مردمی در مواجهه با بحران آتش زدن مکرر رویشگاه ها و زیستگاه های زاگرس دارد.

ایزدی گفت: برخی از تشکل های محیط زیستی ، فعالان جوامع محلی با حضور مستمرشان نشان داده اند که همواره در اوج بحران ایستادگی نشان داده اند، اما زمانی که بحران موجود از حالت مقطعی به شکل دائمی استمرار پیدا کرده و وارد فاز  همیشگی می شود ، عدم حضور جدی و نقش منفعلانه بخش دولتی ذیربط که موجب شده هزاران هکتار از جنگل های پر تراکم زاگرس خاکستر شود قابل توجیه نیست.

 

تجلیل از خانواده شهیدان بهزادی باکاشت نهال و بذرکاری در فیروزآباد

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس و گنجه پشتیبان زیست بوم  با طرح این پرسش که چرا تاکنون عملکرد سازمان های مسوول  از جانب سازمان های بازرسی مورد ارزیابی دقیق قرار نگرفته و از عملکرد مدیریت  آن سازمان سوال نشده بیان کرد: تاکنون هزاران هکتار از ناحیه زاگرس سوخته، عزیزان مان پرپر شدند و بسیاری از نیروها دچار سوختگی و صدمات روحی و جسمی شده اند و حتی مدیران استانی و نیروهای منابع طبیعی و نیروهای محیط زیست هم به دلیل عدم حمایت در برگیرنده از جانب مدیران تراز اول آن سازمان در تنگنا قرار گرفته اند و برخی از آنان از جان مایه گذاشته اند.

او تصریح کرد: چرا سازمان متولی جنگل ها و منابع طبیعی چشمش را بر این واقعیات فرو بسته است و به طور کلی چرا به دنبال اتاق فکر ، مسببین و متخلفین ایجاد بحران آتش زدن زاگرس نیست؟چرا به طور مستمر و جدی با مسببان این فجایع جانگداز برخورد نمی کنند؟چرا واقعیات هستی برانداز زاگرس را با عدم توجه جدی به وقایع هولناک زاگرس ، کوچک نمایی می کنند؟چرا مداقه نمی کنند و اتاق فکر آتش افروز هایی که قصد دارند ما را از هستی مان ساقط کنند ، شناسایی و مجازات نمی کنند؟

ایزدی ادامه داد: بنابراین چنانچه سال پیش رو با فرارسیدن فصل گرما، دوباره تراژدی های گذشته تکرار شود و باز هم سازمان جنگل ها با عدم برخوردی جدی با عاملان آن و نبود امکانات پیشرفته مقابله با آتش و تجهیزات هوایی اقدام نکند و باز مردم و فعالان محیط زیست مجبور شوند بدون آموزش و بدون داشتن تجهیزات کافی و مکانیزم های پشتیبانی، در برابر لهیب آتش بایستند ، در صورت بروز هر گونه حوادث ، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی و کلیه مسئولین ذیربط مقصرند و باید به مردم و جامعه مدنی پاسخگو باشند.

زاگرس تامین کننده ۴۰ درصد از آب شیرین تجدید پذیر  نیمی از مردم کشور است.

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس و گنجه پشتیبان زیست بوم  افزود: معیشت اقتصادی شان و استمرار حیات سالم آنها وابسته به همین منابع و رویشگاه ها و ارتفاعات است که اگر به منوال گذشته آن ها را از دست بدهیم، ساکنان قدیمی زاگرس که در پیچ و خم این دره ها و در دشت های زرین و فراخش تمدن های چندین هزار ساله را ایجاد کرده اند  از خانه پدری شان در به در و آواره می شوند.بنابراین بر اثر در به دری و مهاجرت اجباری زاگرس نشینان ،  تعادلات اجتماعی، اقتصادی کشور با از دست دادن شرایط معتدل طبیعی زاگرس به هم می ریزد و کشور دچار آسیب های غیر پیش بینی می شود.

او پیشنهاد داد که همه ساله آحاد مردم و جانبداران محیط زیست در روز جمعه آخر آذر ماه در محل عروج شهیدان بهزادی جمع شوند و ضمن تجدید بیعت با این شهیدان ارجمند ، با غرس نهال و بذرکاری اقدام به ترمیم رویشگاه سوخته کنند.

تجلیل از خانواده شهیدان بهزادی باکاشت نهال و بذرکاری در فیروزآباد

 ایزدی برای تحقق این مهم و به نتیجه رسیدن فعالیت های بذر کاری و کپه کاری و ایجاد مکانیزم های حفاظتی از آن رویشگاه از مسئولین استانی و اداره کل  منابع طبیعی درخواست کرد که حداقل حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی پیرامون محل شهادت شهیدان بهزادی را با فنس کشی محصور و حفاظت نمایند و آن منطقه را تبدیل به مجموعه حفاظتی و مطالعات بانک ژنتیک گیاهی ارتفاعات کوه نار و هایقر کنند.

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس و گنجه پشتیبان زیست بوم گفت: هر چند که امکان دارد بخاطر شرایط  اقلیمی کنونی انتظار رویش صد در صدی بذور نداشته باشیم  ، اما همین همبستگی به منظور پاسداشت طبیعت و تلاش برای کاهش بحران موجود ، بذر امیدی است که در دل ها می کاریم.

 حاضران در این مراسم اقدام به کاشت  چهار نهال بنه به یاد شهیدان بهزادی کردندو بذرهای بادام کوهی ، بنه و آنغوزه را در مناطق سوخته شده کاشتند.

در ادامه لوح یادبودی از طرف کانون سبز فارس و گنجه ی پشتیبان زیست بوم به خانواده  شهیدان بهزادی اهدا شد و سپس  سجاد بهزادی از جانب خاندان بهزادی دو لوح سپاس به پاس تلاش های سبز به بهمن ایزدی و شهلا ایادی از اعضای تشکل های زیست محیطی به آنان اهدا کرد.

جهانبخش ، حامد، رضا و ناصر بهزادی چهار نفر از جان باختگان آتش سوزی منطقه هایقر فیروزآباد بودند که برای امداد و فرونشاندن آتش جان خود را از دست دادند.

آتش‌سوزی تنگه هایقر فیروزآباد که دوشنبه ۱۱مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد، سه‌شنبه ۱۲ مرداد فروکش کرد ولی بار دیگر در همین روز دوباره شعله‌ور شد.

این آتش‌سوزی  با اعزام سه بالگرد و حضور نیروهای امدادی و مردمی و بسیج ظرفیت‌ها و امکانات، بامداد چهارشنبه ۱۳مرداد مهار شد.
ناصر، حامد و رضا بهزادی اعضای یک خانواده ساکن در روستای چهارقاش در بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد با دیدن شعله‌های آتش به یاری آمده بودند اما در محاصره آتش قرار گرفتند و جان خود را در راه دفاع از میراث طبیعی آیندگان ایران هدیه کردند.

بنا بر اعلام اورژانس فارس، در این حادثه جهانبخش بهزادی نیز با سوختگی ۵۴ درصد از قسمت کمر و هر ۲ دست، دچار مصدومیت شد و توسط تکنسین‌ های اورژانس به بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) شیراز منتقل و بستری شد و روز بعد جان خود را از دست داد.

تنگه هایقر در روستای رودبال واقع در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزآباد فارس قرار دارد. ارتفاع این تنگه ۴۵۰ متر است و حدود هشت تا ۱۴ کیلومتر طول دارد و در عمق آن نیز رودخانه قره آقاج از میان آن عبور می کند.

فیروزآباد در جنوب غربی فارس است و حدود ۹۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.