رهاسازی فاضلاب شهری از معضلات همیشگی و دغدغه‌های مهم شهروندان خاش سیستان و بلوچستان بوده که چهره محیط زیست را تخریب کرده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،   رهاسازی فاضلاب، زباله و نخاله‌های ساختمانی از سال‌های دور تاکنون در سطح معابر و حاشیه رودخانه‌های شهر خاش چهره‌ای نازیبا و چشم اندازی زشت به این شهر بخشیده و بسیاری از مردم را در رنج قرار داده است.

رعایت نکردن اصول بهداشتی و فرهنگ شهرنشینی از سوی برخی شهروندان صدمات زیادی به محیط زیست و چهره شهر وارد کرده بطوریکه بعضا بوی متعفن ناشی از رها سازی فاضلاب از سوی برخی اماکن کسب و منازل مسکونی در جوی‌ها، معابر و روخانه‌های داخل شهر بسیاری از مردم را نگران سلامت خود و خانواده شان کرده است.

شماری از شهروندان خاش  از کسبه و خانواده‌هایی که فاضلاب و زباله خود را در سطح معابر رها می‌کنند درخواست کردند با رعایت بهداشت به سلامت زندگی خود و سایر شهروندان کمک کرده و از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری کنند.

مهدی قلندرزهی از شهروندان خاش گفت: رهاسازی فاضلاب در سطح معابر علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کند، سبب وارد شدن خسارت به بافت آسفالت معابر می‌شود که هزینه‌های زیادی برای آن شده است.

رضا رحیمی یکی دیگر از شهروندان خاش نیز اظهار داشت: رهاسازی فاضلاب در سطح معابر سبب می‌شود هنگام عبور خودرو‌ها فاضلاب به اطراف پاشیده شده و سلامت شهروندان را به خطر بیندازد و لباس عابران پیاده را آلوده به بیماری کند و این معضل بسیار آزار دهنده بوده و از نگاه شرعی کاری حرام و مردود به شمار می‌رود.

شهردار خاش گفت: در این شهر بیش از ۷۰۰ هکتار معبر خاکی وجود دارد و متاسفانه در اکثر معابر خاکی و آسفالته شاهد رهاسازی فاضلاب و زباله و نخاله‌های ساختمانی هستیم.

شهنوازی اظهار داشت: برخی از شهروندان متاسفانه نسبت به حقوق سایر مردم بی تفاوت بوده و دست به اعمالی می‌زنند که بر خلاف اخلاق و منش دینی و اسلامی است و از طرف دیگر به شهرداری و پروژه‌های عمران شهری آسیب وارد کرده و هزینه‌های دولتی و درآمد‌های شهرداری و اموال بیت المال را هدر می‌دهند.

وی ادامه داد: شهرداری خاش در حد توان و مسولیت و انجام وظایف و تکلیف خود برای ایجاد کانال و بهسازی و آسفالت معابر اقدام می‌کند، اما پس از گذشت مدت کوتاهی به سبب رهاسازی فاضلاب خانگی و کسبه شاهد به پروژه‌ها خسارت وارد می‌شود.
عباس گلزارنیا مدیر آب و فاضلاب شهری خاش نیز بیان کرد: بر حسب تکلیف و با همکاری ادارات بهداشت و شهرداری شهروندان را ملزم به حفر چاه و جمع آوری فاضلاب می‌کنیم، اما متاسفانه بسیاری از شهروندان قانون شکنی کرده و علاوه بر ایجاد مزاحمت و بر هم زدن آرامش و بهداشت مردم برای دستگاه‌های دست اندکار نیز زحمت به وجود می‌آورند.

دکتر رضا کرد مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش هم گفت: همکاران ما در واحد بهداشت محیط و خانه‌های بهداشت همواره به شهروندان متخلف تذکر داده و یا متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنند، اما متاسفانه شاهد تکرار تخلفات هستیم.

مولوی محمدعلی شهنوازی امام جمعه اهل سنت خاش هم با اشاره به اینکه معضل رهاسازی فاضلاب عملی حرام و برخلاف اخلاق و منش اسلامی و دینی و انسانی است، زیرا از این طریق به انسانی دیگر نقصان وارد کرده و حقیقتا بسیار آزار دهنده است بیان کرد: جای تاسف و نگرانی هست که برخی از شهروندان علیرغم جریمه شدن و برخورد قانونی به تکرار جرم می‌پردازند.

دادستان خاش نیز گفت: رهاسازی فاضلاب در سطح معابر عملی بسیار زشت و زننده بوده که با پیدایش و تجمع پشه و سایر حشرات موذی دیگر و شیوع انواع بیماری‌ها سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد و بر حسب قانون با متخلفان این موضوع برخورد می‌شود.

فرهاد میر ادامه داد: هر ماه به شماری از پرونده‌های تخلف رهاسازی فاضلاب در این شهر رسیدگی می‌شود و به قضات و همکاران توصیه کرده ایم با قاطعیت به این موضوع ورود کنند تا تخلفات کمتر شود.

وی اظهار داشت: در دستگاه قضایی تلاش می‌کنیم متناسب با جرم با متخلفان موضوع رهاسازی فاضلاب برخورد شود تا دیگر شاهد تکرار جرم نباشیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار