از ابتدای امسال تا کنون ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به بیماری آنفلوانزا یا سویه‌های آن در چهارمحال و بختیاری معدوم شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  هفتمین نشست قرارگاه امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری با ریاست عطاءالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و حضور اعضاء و با موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برگزار شد.

محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی استان در این نشست به تشریح بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات، آثار و نتایج آن پرداخت.


بیشتر بخوانید


او گفت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری است که چندین گونه از پرندگانِ تولید کننده مواد غذایی از جمله مرغ، بوقلمون، بلدرچین، مرغ دریایی، پرندگان زینتی و خانگی و پرندگان وحشی و گاهی اوقات پستانداران از جمله انسان را درگیر می‌کند.

اسدی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را از شایع‌ترین ویروس‌ها در سطح جهان به علت گستره ژن‌های آن دانست و افزود: پرندگان حساس به بیماری آنفلوانزا، پرندگان زینتی، مرغ شاخدار، بوقلمون، شترمرغ، مرغ و خروس است.

او علائم این بیماری را، شروع ناگهانی و روبه رشد تلفات، انتشار ناگهانی بیماری در گله، علائم ضعیف تا شدید تنفسی، کاهش شدید مصرف دان و بی اشتهایی، افت تولید، تیرگی و خونریزی ریش و تاج و زیر پوست پا عنوان کرد.

اسدی گفت: نحوه انتقال ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان به انسان از طریق تماس مستقیم و نزدیکِ انسان با پرنده آلوده است و این ویروس در دمای ۵۶ درجه از بین می‌رود.

او با عنوان این مطلب که اکثر واحد‌های پرورش مرغ مادر و گوشتی و تخمگذار در جهت مقابله با این بیماری واکسیناسیون شده اند افزود: از ابتدای امسال تا کنون در استان از ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده بیش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به این بیماری یا سویه‌های آن معدوم شده اند.

اسدی رعایت نکات فنی، آموزش مستمر، انجام واکسیناسیون، پایش و رصد تالاب‌ها و آبگیرها، اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و پادمان‌های بهداشتی و مراقبتی را از جمله عوامل موثر در کنترل و پیشگیری به این بیماری دانست.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار