متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: تعدادی بیماری دهان و دندان هستند که والدین باید آن‌ها را خوب بشناسد و برای درمان، به موقع اقدام کنند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمیدرضا پوراسلامی متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: شایع‌ترین بیماری‌های رایج در حوزه دهان و دندان کودکان ابتدا پوسیدگی دندان است که این پوسیدگی می‌تواند از سنین خیلی پایین حتی از حدود ۷_۸ ماهگی که تازه دندان‌ها رویش پیدا کردند شروع شود.

او افزود: وقتی که والدین اولین علائم این پوسیدگی را بر سطح دندان‌های پیشین فک بالای فرزند خود دیدند که به شکل تغییر رنگ مینای یا ایجاد حفره کوچک بر سطح مینای دندان است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنند تا با اقدامات لازم پروسه پوسیدگی را کند یا متوقف کند.

پوراسلامی بیان داشت: اصطلاحا به پوسیدگی‌هایی که در این سن پایین و خیلی زود شروع می‌شوند، پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی گفته می‌شود.

او تصریح کرد: دیگر بیماری شایع در بین کودکان، التهاب لثه‌ها است، التهاب لثه‌ها می‌تواند چند علت داشته باشد، از جمله علل آن می‌تواند عفونت ویروسی ناشی از تبخال باشد، یعنی درصدی از کودکان زیر سن ۶ سال وقتی اولین بار با ویروس تبخال مواجه می‌شوند ضمن اینکه تب را ایجاد می‌کند روی لثه‌های کودک و حتی روی زبان و مخاط دهان، زخم‌های کوچک سفید رنگ نعلبکی شکلی ایجاد می‌شود که بسیار هم دردناک هستند و این زخم‌ها باعث می‌شود که کودک نتواند غذا و یا حتی آب بخورد.

منخصص دندانپزشکی کودکان گفت: این بیماری هم دوره‌ای حدود ۱۰ روز تا ۲ هفته‌ای دارد و بعد خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: از سایر عللی که می‌تواند منجر به عفونت‌های لثه در کودکان شود، می‌توانیم پوسیدگی‌های دندانی که باعث گیر غذایی می‌شوند و این گیر غذایی می‌تواند باعث ایجاد عفونت و التهاب لثه شود را نام ببریم؛ از علائم این وضعیت هم می‌توان به ایجاد قرمزی و درد شدید در لثه اشاره کرد.

پوراسلامی گفت: از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان بیماری دهان و دندان کودکان نام ببریم، بیماری عفونت‌های دندانی است که این عفونت خودش را به شکل آبسه نشان می‌دهد که در حقیقت پوسیدگی دندان سبب عفونت ریشه دندان و التهاب و وجود آبسه بر روی لثه شده است؛ باید گفت که درمان دندان پوسیده علاج این التهاب و عفونت لثه است.
انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار