رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: خریدار خود را مقید به ارائه کد ملی به فروشنده نمی‌داند و همین امر فروش کالا را برای فروشندگان با اختلال روبرو کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،اکبر پازوکی در خصوص الزام دریافت کد ملی از خریداران در بازار لوازم خانگی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس سیاست گذاری‌های انجام شده قرار است روند تولید و عرضه کالا در سامانه تجارت درج شود تا ضمن ساماندهی اوضاع مدیریت لازم برای بازار نیز اعمال گردد.

وی با اعلام اینکه باید تولیدکننده در زمان خروج کالا از درب کارخانه ضمن درج شناسه و کد رهگیری کالا در سامانه، اعلام کند که مقصد آن کجاست، افزود: بنکدار نیز با دریافت کالا در سامانه تجارت باید مشخصات دریافتی آن‌ها را اعلام نماید. در این مسیر بنکدار محصولات را از طریق خرده فروشان به بازار عرضه می‌کند. البته در برخی از موارد فروش‌های عمده نیز صورت می‌گیرد، اما ۹۹ درصد معاملات در خرده فروشی‌ها صورت می‌گیرد. برهمین اساس خرده فروش نیز باید از خریدار کدملی را در ازای فروش کالا دریافت کند تا احتمال بروز احتکار و ضابطه‌مند بودن چرخه تولید و توزیع کالا فراهم شود.

وی افزود: اما نکته اینجاست مصرف کننده نهایی خود را مقید به ارائه کد ملی به فروشنده نمی‌داند همین امر عاملی شده تا فروش کالا برای فروشندگان با اختلال روبرو شود. جالب اینجاست وقتی از خریدار می‌خواهند تا کد ملی خود را بگوید از خرید منصرف شده و حتی به سمت خرید کالا‌های دیگر از جمله کالا‌های قاچاق می‌رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اضافه کرد: باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا مصرف کننده نهایی نیز در روند خرید با مشکلی روبرو نگردد.

پازوکی در خصوص اینکه آیا ابلاغیه جدیدی مبنی بر عدم دریافت کد ملی از خریداران به فروشندگان ابلاغ شده است یا خیر، گفت: ما ابلاغیه جدیدی در این رابطه نداریم، اما قرار شده در حوزه دریافت کد ملی از خریدار موضوع اجبار تاحدودی برطرف شود تا ضمن رونق معاملات بستر لازم در سامانه تجارت نیز ایجاد گردد.

وی تصریح کرد: برخی از فروشندگان که جواز کسب خود را در طول ماه‌های گذشته دریافت کرده بودند، کد نقش نداشته وهمین امر عاملی شده تا در فروش کالا دچار مشکل شوند، به نظر می‌رسد برای اجرای موفق طرح سامانه تجارت بازار باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: لوازم خانگی ، کد ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بهتر نبود رئیس صنف لوازم خانگی توضیحاتی در مورد (زیر ساختهای)مربوطه میداد یا شاید توجیهی است برای استمرار دلالی ؟چون عده خاصی بایستی از این خوان گسترده بهرمند شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خرید فروش باید کد ملی باشه تا معلوم بشه از کی چه کالا خرید ی و فروختی
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
شماره ملی ، کلید دسترسی به اطلاعات هویتی و .... افراد در سامانه ها و بانک های اطلاعاتی مختلف است و به اصطلاح جزو حریم خصوصی افراد است و نباید به این صورت از آن استفاده شود . مگر کسی ، مثلاً ، شماره دانشجویی یا شماره رهگیری ثبت نام در کنکور خودش را در اختیار دیگران قرار می دهد؟ این کار می تواند منجر به سوء استفاده های مختلف شود . برای پیشگیری از فساد در کارهای سطح پایین مانند معاملات و فروش کالا باید سازوکار دیگری اندیشیده شود .
Iran (Islamic Republic of)
سپهری
۲۳:۳۸ ۰۱ دی ۱۴۰۰
دلیلش اینه که بلد نیستید برای خریدار توضیح بدید که چرا کد ملی‌شو می‌خواید. فروشنده یهو میگه کد‌ملی‌تون چنده؟!
-- برای چی می‌خواید؟!
-- من نمی‌دونم !!! اما گفتن! برای خرید حتماً باید کدملی خریدار رو بگیرید!! خدا می‌دونه چه نقشه‌ای دارند!! ‌‌
معلومه که خریدار فکر می‌کنه می‌خوان حسابا و خریداشو بررسی کنن!!!
درحالی که اگه به فروشنده‌ها بگید تو همچین مواقعی باید با آرامش بگن : شما دوس ندارید احتکار و گرونی کم بشه؟! خب خودمون باید کمک کنیم ، من به شما اطمینان میدم کدملی شما هیچ موردی برای شما نداره و صرفا برای اینه که یهو یکی نیاد ده هزار تا از فلان وسیله رو خریداری و احتمار کنه!
به همین سادگی ، به همین خوشمزگی!!!
متاسفانه حتی بلد نیستیم به فروشنده‌ها آموزش بدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۱ دی ۱۴۰۰
چرا مردم باید کد ملی خود را به هر کس و ناکس بدهند تا سوءاستفاده کنندگان با استفاده از کد ملی مردم ، هزاران فساد دیگر را مرتکب بشن ؟ اصلا منطقی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۲۱:۴۴ ۰۱ دی ۱۴۰۰
اونوقت ازهمین کدملی درسامانه بیمه وغیره سواستفاده نمیشه؟کدپیگیری کدملی باشه اصلاضررهست.
Iran (Islamic Republic of)
ماندلا
۲۰:۳۴ ۰۱ دی ۱۴۰۰
خجالت بکشید،ننگ برشما
آخرین اخبار