طی سال‌های اخیر فروش عسل کوهی در فضای مجازی و برخی فروشگاه‌ها رواج پیدا کرده است که به طبیعت آسیب زیادی می زند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، زنبور ها تاثیرات فراوانی در گرده افشانی طبیعی و حیات زمین دارند، بیش از ۱۶۰۰۰ گونه زنبور در هفت خانواده زیستی مختلف در سراسر جهان ثبت شده‌ است ، این موجودات با ارزش که به صورت گروهی درکندو  زندگی می کنند، تحت فرمان و رهبری ملکه خود هستند که معمولا هر کند دارای یک ملکه، هزاران زنبور کارگر و زنبور سرباز است.

زنبور های کارگر معمولا ماده هستند که وظیفه آنها جمع آوری شهد ، گرده افشانی و ساختن عسل است، و زنبور های نر  نقش سرباز  محافظت از ملکه و کندو را دارند. در انتهای بدن این زنبور ها یک نیش وجود دارد که در صورت گیج شدن، ترسیدن و مورد حمله قرار گرفتن ممکن است در دفاع از خود از آن استفاده کنند که در صورت استفاده با ترشح بیش از حد آدرنالین می میرند.

بسیاری از عسل های تولیدی در کشور از مزارع کندو تامین می شود که کندو داران با ساختن جعبه های چوبی و فراهم کردن شرایط برای ملکه درون جعبه  فضا را برای تولید مثل  و ساخت موم فراهم می کنند که پس از گذشت مدتی با خارج کردن موم ها اقدام به برداشت عسل می کنند.

طی سال های اخیر فروش عسل کوهی یا عسل وحشی در فضای مجازی و برخی فروشگاه ها رواج پیدا کرده است. این فروشندگان که با تبلیغ درمان و شفا با عسل وحشی اقدام به سود جویی می کنند. برای رسیدن به این عسل باید کندو های وحشی در طبیعت را مورد تخریب قراردهند.

زنبور های آزاد یا به اصطلاح  خارج از  مزارع کندو در نقش بسیار مهمی در گرده افشانی دارند. آنها با پرواز در سطح جنگل ها ، مراتع ، مزارع و باغ ها شهد هایی که به تنشان چسبیده را پخش می کنند و زنبورهای بی‌عسل با شکار آفات در طبیعت کنترل بیولوژیکی را انجام می دهند.

هر عسل یا زنبوری خارج از مزارع وحشی نیست گاهی یک ملکه با سربازان خود به یک کندو حمله می کنند و به ناچار ملکه ها و سربازان قبلی ناچار به فرار می شوند که پس از خروج از کندو اقدام به ساخت یک کندو در شاخه درختان و کوه ها می کنند، معمولا کندو های وحشی به صورت چند تکه و دایره ای شکل هستند اما کندو های مزارع به صورت یکپارچه و یک تکه ساخته می شوند.

علیرضا نادری کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد زنبور های وحشی گفت:  زنبور های وحشی معمولا در استان‌های شمالی، مرکزی و جنوبی کشور مانند گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، فارس، کردستان، سیستان و بلوچستان، و کرمان و درسایر استان ها  یافت می‌شوند.

وی افزود: زنبور های عسل از خانواده آپیده هستند که گونه های متعددی دارند و در جهان تعداد محدودی از آنها می توانند عسل تولید کنند ،  در ایران ۲ گونه زنبور عسل وحشی با نام‌های آپیس ملیفرا (زنبور‌های شمال) و آپیس فلورا (زنبور‌های جنوب) وجود دارد ، زنبور های عسل بومی کشور در باغات، کوه ها، جنگل ها و غار ها  و تنه درختان اقدام به ساخت عسل می کنند که حضور این گونه ها در طبیعت کشور و جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نادری تصریح کرد: از ۲۴۰ میلیون سال قبل که گیاهان گلدار اقدام به گل دادن کردند در کنارشان زنبور ها و سایر حشرات گرده افشان تکامل یافتند که امروزه این تکامل به اوجش رسیده است  اما در طبیعت گرده افشان های دیگری مانند مگس ها، بالتوری ها، سوسک ها و پرندگان وجود هستند  که برای طبیعت اهمیت زیادی دارند  ولی به دلیل اینکه عسل تولید نمی کنند مانند زنبور ها دیده نشده اند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر موجود زنده ای اگر تعدادش از یک حدی کمتر یا بیشتر شود برای طبیعت آفت محسوب می شود، در برخی مناطق تعداد کندو های پرورش عسل زیاد شده که این عمل باعث ایجاد رقابت گرده افشانی میان زنبور های پرورشی و زنبور های بومی منطقه شده است.

نادری در مورد برداشت بی رویه عسل وحشی گفت: برخی برای برداشت عسل وحشی اقدام به تخریب کامل کندو مانند آتش زدن آن می کنند و غذای زمستانه و تابستانه لارو ها، ملکه و کارگر هارا از لانه خارج می کنند، حتی اگر این افراد بخشی از کندو را باقی بگذارند باز هم به محیط زیست و آن کندو ضربه شدیدی می زنند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از خرید و فروش عسل وحشی در مناطق ۴ گانه تحت نظارت خود ورود کرده و  با بخش نامه هایی برداشت هارا محدود  و همچنین جریمه هایی را برای برداشت  عسل وحشی و کوهی در نظر گرفته است.

نادری در پایان گفت: زنبور هایی که در کندو نگهداری می شوند اگر از یک تعدادی زیاد شوند باعث آسیب منطقه می شوند اگر در کنار این مزارع   چند کندوی عسل وحشی دیگر وجود داشته باشند، حفظ محیط زیست و کیفیت عسل تولید شده بهتر خواهد بود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ببخشید کندوعسل بدونه هیچ شکریامواظبتی ازکندواگه تویه باغی باشدچقدعصل میددوچندوقت زمان میبردگه کامل کندوعسل پرشده باشدازعسل طبیعی
Iran (Islamic Republic of)
خسروی
۰۸:۰۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
معمولا افراد معتاد که توی جنگل ها میخوابند الان افتادن به پیدا کردن کندو و عسل وحشی این صحنه توی کیش نزدیک حریره خیلی زیاد است.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۵:۰۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
طوری نیس اگه سهم دولت را بدن مشکلی نداره
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۳:۴۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
منظورشان اینکه خمس و زکات شو بدهند تا مشکل حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این بحث محیط زیستیه ببینید این زنبور ها این عسل ها رو به عنوان آذوقه زمستونشون جمع میکنن تا توی فصل سرما از گرسنگی نمیرن حالا ما میاییم هم غذای اون ها رو میبریم هم کندو هاشون رو نابو میکنیم این طوری پیش بره زنبور های وحشی هم میرن جزو جانوران منقرض شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
داریوش جان ! شما حالا مالیات خودت رو به کوروش بده . خدا نیازی نداره که تو به احکامش عمل کنی
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۲:۴۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام من خودم زنبوردارم اگر به زنبورها شکر ندهند با عسل وحشی هیچ فرقی ندارد
درضمن آنها که میرن کندو اینها خراب میکنن
بی انصافی ،میتوانن خودشون با چند تا.کندو
زنبورعسل این عسل برداشت کنن هم خودشون
راحتن که جانشون در خطر نیست
هم درآمد داره ،
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدزاده
۱۳:۰۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام آقا جمال شماره تون را ارسال میکنید تا در خصوص زنبو داری سوال کنیم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۲:۱۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
با سلام دوستان
نظر همه تان یه جورایی درست ویخوده اشتباه است
بنده قشقایی هستم ودر استان بوشهر شهرستان دشتی مستقل هستیم ازجمله زنبور وحشی اطراف ما زیاد است درست این همه موجودات زنده اول برای خود زحمت میکشد چونان اضافه برخورد باشد
دیگر موجودات ازان بهره ببرند و هیچ آفتی بدتر از انسان نیست نه رحمی دارد و نه مروت ..
منطقه که مانشستیم معمولاً برج هشت عسل وهشی یاهمهن کوهی قابل برداشت است ولی متاسفانه خیلی ها هم وارد نیستند بخاطر اینکه نیششان نزندمیان اسپری حشره کش به زنبور بی‌گناه میزنندویا بااتش زیر زنبور میگیرندوازبین می‌برند و بعد میان یکماه چهل روز قبل ازمعود عسل گیری اینکار را انجام میدن اون موقع عسلی که ندارد هیچی بلکه کرم های که باید به زنبور تبدیل بشه از بین میبرند
عسل گیری سنت طبیعت است هرکاری با اصول درسته
درضمن عسل گیری بهر نحوی بهداشتی است فقط بین وهشی و پرورشی فرق زیادی دارد و برای خرید از نفرات مورد اعتماد خریداری کنید
متشکرم از شما
Iran (Islamic Republic of)
M.M
۱۱:۴۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این عسل دارویی است....درمان است به لطف خدا..‌.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۰۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
حالا گیر دادن به عسل فروشان...خوب چکار کنن برن خلاف کنن. ؟ خلاصه باید خرجی شون در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
این خبر داره میگه این جور عسل برداشت کردن که به طبیعت اسیب میزنه جرمه . بعد اون وقت تو میایی میکه برن خلاف کنن ؟؟؟؟!!! التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
برای عسل هایی که از شکر در تغذیه آنها استفاده شده برند سازی کنیم طعم عسل را می دهد
زنبور فقط شکر نمی خورد بالاخره در طبیعت می گردد و از غذای مکمل هم استفاده می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
برنامه زندگی پس از زندگیو ببینید عاقبت کسایی که با زنبور ها چنین کاری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۲:۲۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
الاهی همش از دماقشون بیاد
Sweden
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
عجب عسلی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
متاسفانه کسانیکه دنبال روزی اینجوری میره به این فکر نمیکنه از راه درستش عسل برداشت کننن برای همیشه میتونه عسل برداشت کنه . تا ابد روزی هست ..افسوس...
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۵۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بی انصافیه اذوقه زمستانه این موجودات مفید رو ازشون بگیری و توی زمستون سرد به حال خودشون رها کنی باید این افراد جریمه بشند و مجاز و غیر مجازی برای براشت این عسلها در کار نباشه ان شخصی که ایه قران گذاشته و ازش سوبرداشت میکنه اینو نخونده که ان الله لا یحب المترفین یا هل جزا الاحسان الا الاحسان خدا اسرافکاران رو دوست نداره و این موجودات اگه نباشند باغات میوه ندارند و گرده افشانی دیگه نیست اونوقت چند نفر از خدابی خبر مفت خور برند ثمره تلاش یکسال اینهمه زنبور رو بالا بکشند الا لعنه الله قوم الظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اگر سهم دولت رابدن مشکل ندار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اگر سهم دولت رابدن مشکل ندار
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۴:۲۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
من خودم لر هستم اینها دارن به خدا کفر میگن هیچ کس هم زبونشون رو نمیفهمه!
Korea (Republic of)
خادمیان
۱۳:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
ممکنه شکری که برای تولید عسل استفاده شده بهداشتی نباشه و یا اینکه زیاد باشه و باعث افزایش ناگهانی قند خون بشه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۲:۵۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
درسته که باید اصولی برداشت بشه که صدمه به کندو و زنبورا وارد نشه ولی این مسئولین دیگه شورش رو درآوردن یعنی ملت دنبال هر چی برن برا کسب روزی حلال باید یه جورایی غیرقانونی جلوش بدن و جرم و تشکیل پرونده و اینجور چیزا.اگه فردا گفتند ملت آب بارون رو تو خونه ذخیره کردن فرداش گیر میدن که به طبیعت صدمه میزنه...
اون چیزی که به زمین و زمان صدمه میزنه دزدی و اختلاس مسئولین است و بس...
عسل نعمت خداست و باید به روش اصولی برداشت بشه جوری که برا ذخیره ی زمستان زنبورا هم ته کندو کمی بمونه.
آیه ۶۸: وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعْرِشُونَ

آیه ۶۹: ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ

پروردگار تو به زنبورعسل وحی کرد که از پاره ای کوه ها و برخی از درختان و از آنچه داربست می کنند خانه هایی برای خود درست کن. سپس از همه میوه ها بخور و راه های پروردگارت را فرمانبردارانه بپوی. آنگاه از درون شکم آن شهدی که به رنگ های گوناگون است بیرون می آید. در آن برای مردم درمانی است. به راستی این (زندگی زنبوران) برای مردمی که تفکر می کنند نشانه (قدرت الهی) است. (نحل/۶۸_۶۹)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
از پیامدهای افزایش جمعیت، اونم از نوع بی فرهنگ و بی شعورش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
هیچ خاصیتی نداره لطفا نخرید .99 درصدشون هم با عسل قلابی قاطی شده و مضر هم هست . در ضمن برداشتها غیر بهداشتی هم هست .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
عسل خودش میکروب کشه غیربهداشتی دقیقا ینی چه
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۸:۴۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
علی آقا داره میگه برداشتها غیر بهداشتیه نه خود عسل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
هیچ خاصیتی نداره لطفا نخرید .99 درصدشون هم با عسل قلابی قاطی شده و مضر هم هست . در ضمن برداشتها غیر بهداشتی هم هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
باید دقیقا سهمیه بندی بشه
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۳:۴۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
کدوم سهمیه همش دولت براخودش میدونه مردم کیلویی چند
آخرین اخبار