استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بزرگترین مانع احیای زاینده رود نحوه مدیریت اجرا و نبود ضمانت اجرایی برنامه‌هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی یوسفی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هم‌اینک برای احیای زاینده‌رود با نبود برنامه مواجه نیستیم بلکه دولت در ایجاد مدیریت واحد برای حوضه آبریز زاینده‌رود کم‌توان است.

وی گفت: در حالی جهاد کشاورزی را مجری اصلاح الگوی کشت قرار می‌دهند که نه قادر به نوشتن برنامه و نه اجرای آن است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در اعداد و ارقام اعلامی از میزان مصارف حوضه زاینده‌رود شفافیت وجود ندارد، تصمیم‌گیرنده مشخص نیست و اگرچه آب منطقه‌ای در عرصه قانون اختیار دارد، اما اقتدار ندارد.

یوسفی کنترل برداشت‌ها را تنها راه ساماندهی حوضه آبریز زاینده‌رود دانست و گفت: فرض کنید حق استفاده از آب و سهم‌ها را به‌ظاهر تعیین کردیم قرار است چگونه انطباق دهیم، نظارت‌ها به چه شکلی اجرایی شود و چگونه حل تعارض کنیم.

یوسفی بابیان اینکه اشکال از حکمرانی آب نیست و نیاز به اصلاح قوانین آب نداریم، اضافه کرد: صنعت و انتقال آب احساس بی‌عدالتی را در بین مردم افزایش داده و بروکراسی متورم در جامعه شکل‌گرفته است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح این سؤال که با این میزان کمیته و قوانینی داریم، اما چرا هنوز به هماهنگی و یکدستی در مدیریت حوضه زاینده‌رود نرسیدیم، گفت: با یک بروکراسی متورم روبرو هستیم و تا زمانی که دنبال انتقال آب و ساخت سد هستیم هیچ‌کس به سراغ مدیریت تقاضا نخواهد رفت.

وی بابیان اینکه به دلیل رانت‌هایی که وجود دارد، شاهد شکل‌گیری کسب‌وکار‌هایی شدیم که هیچ منفعتی ندارد، ادامه داد: شاهد رانت بزرگی در پشت صنایعی مثل فولاد هستیم که یک میلیارد دلار خوابیده و شکاف اجتماعی را شکل داده است.

وی گفت: مخالف صنایع نیستم، اما چرا باید این میزان یارانه و امتیاز داده شود، اگر می‌توانند روی پای خود بایستند.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در یک دهه اخیر به سبب خشک‌سالی و برداشت بی‌رویه در بالادست به شکل فصلی و در فواصل مختلف در منطقه پایین‌دست خود خشک بوده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.