مدیر سد زاینده رود با بیان اینکه ذخیره این سد به ۱۶۲ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: هم اکنون ۸۷ درصد از ظرفیت سد زاینده رود خالی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید مجتبی موسوی نائینی مدیر سد زاینده‌رود با بیان اینکه حجم آب پشت سد زاینده رود امروز به ۱۶۲ میلیون مترمکعب رسید، گفت: از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون ورودی به این سد حدود ۵۸ میلیون مترمکعب و خروجی از آن ۱۲۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳ درصد از ظرفیت سد پرشدگی دارد، گفت: تا روز گذشته ورودی به سد هفت مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۱۲ و نیم مترمکعب بر ثانیه بود که امروز و در پی بارش‌ها حجم آب ورودی به سد به ۱۲.۴ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافت.

مدیر سد زاینده‌رود گفت: ذخیره سد مخزنی زاینده رود سال گذشته در چنین روزی ۱۷۸ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) ۵۹۹ میلیون مترمکعب بوده است که ذخیره کنونی آن در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۹ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

موسوی نائینی با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، گفت: مجموع بارندگی در کوهرنگ از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۶۰ میلیمتر ثبت شده در حالی که بارش‌ها در این منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۷ میلیمتر و در بلندمدت ۳۸۹ میلیمتر بوده است.

وی گفت: طبق این آمار بارش‌های امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۳۳ درصد کاهش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.


منبع:مهر

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.