از ۱۸۴۰ نشریه علمی ایران، ۲۶۰ نشریه در پایگاه‌های بین المللی نمایه شدند و برای رشد آن ها باید سالانه ۵ درصد به میزانشان اضافه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محل انتشار نتایح محققان با عنوان نشریات علمی پژوهشی شناخته می‌شود و منظور از آن این است که دانشمندان ایرانی و خارجی در سراسر جهان بتوانند با دستاورد‌های یکدیگر آشنا شوند و نشریات پژوهشی در دنیا محمل ارتباطات بین المللی در سطح دبیران، داوران، و نویسندگان و پژوهشگران هستند.

پژوهشگران و دانشمندان زیادی طی سال‌های اخیر به وضعیت و تعداد و روند داوری نشریات علمی پژوهشی انتقاد کرده اند و با این حساب گفتنی است که ضعف‌هایی در این زمینه دیده می‌شود.

از مهم‌ترین عواملی که باعث ضعف در نشریات علمی پژوهشی شده است باید به اعمال احتیاط‌های گسترده در سیاست‌های همکاری بین المللی دانشگاهی، تحریم‌های وسیع، کمبود تعریف یا وجود پروژه‌های پژوهشی بین المللی، کمبود تبادلات اساتید و دانشجویان با دانشگاه‌ها و گروه‌های علمی پراستناد جهانی اشاره کرد.

غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزیر علوم درباره اهمیت نشریات علمی پژوهشی گفت: لازم است که حتما به ارتقای بستر توسعه و رشد مقالات و مجلات علمی – ترویجی بپردازیم؛ چرا که آن‌ها حلقه‌ای برای کامل کردن محیط علمی اجتماعی هستند.

آنچه که در ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای نشریات وجود دارد شامل فرآیند داوری، داشتن سایت، داوری تخصصی و ... است که محتوی نشریه توسط ارزیابان وزارت علوم بررسی می‌شود و عدم تخلف و عدم رعایت آئین نامه‌ها به وزارت علوم گزارش داده خواهد شد؛ و به اینصوت کارشناسان با آن‌ها مقابله خواهند کرد.

اینکه نشریات بتوانند در نمایه‌های معتبر بین المللی حضور پیدا کنند یکی دیگر از شاخص‌های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اگر نشریات علمی پژوهشی دچار تخلف شوند، برای مثال پذیرش مقاله‌ای را صادر کنند، اما به چاپ آن نپردازند از طرف وزارت علوم حتما جریمه می‌شوند.

 ۲۶۰ نشریه علمی ایران در پایگاه‌های بین المللی نمایه شدند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشد نشریات علمی پژوهشی گفت: برای سال‌های آینده برنامه ریزی کرده ایم تا سالانه ۵ درصد از مجلات علمی کشور نمایه بین المللی پیدا کنند.

او افزود: وقتی مجلات علمی کشور نمایه بین اللملی شوند مقالات چاپ شده در آن درصدد ارتقای رتبه علمی کشور خواهد شد.

زلفی گل درباره نمایه شدن نشریات علمی در پایگاه‌های بین المللی گفت: از ۱۸۴۰ نشریات علمی ۲۶۰ نشریه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نمایه بین المللی پیدا کرده اند.

/

نشریات علمی زیر ذره بین کمیسیون نشریات وزارت علوم قرار گرفتند

محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد نشریات وابسته به وزارت علوم اظهار کرد: تمامی نشریات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود ۱۴۰۰ عدد است.

او افزود: ۲ سالی می‌شود که نظام ارزیابی نشریات مشابه آنچه که در سطح دنیا وجود دارد را به صورت مکانیزه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع کرده ایم و شاخص‌هایی در سطح بین المللی و داخلی و بومی برای آن در نظر گرفته ایم.

شریفی تصریح کرد: در گذشته این ارزیابی وجود نداشته، اما از سال ۹۸ تصویب شده و سالی یک بار هم طبق آئین نامه جدید به ارزیابی نشریات می‌پردازیم که هزار امتیاز در این ارزیابی‌ها وجود دارد و ارزیابی‌های مدنظر برای شاخص‌های مختلف بر اساس نمره کسب شده رتبه الف، ب، ج یا د می‌گیرند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تعدادی از نشریاتی که رتبه «د» می‌گیرند به معنای آن است که ضعیف عمل می‌کنند، اما اگر دارای سه رتبه الف، ب و ج باشند قابل قبول است.

شریفی با اشاره به اخذ پول برخی نشریات برای چاپ مقالات دانشجویان گفت: در این خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار‌های گسترده‌ای انجام داد که منجر به تصویب یک آئین نامه شد و در اردیبهشت ماه ابلاغ شد که تا قبل از آن چنین مصوبه‌ای وجود نداشت.

او با بیان اینکه نشریات علمی زیر ذره بین کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، تاکید کرد: در خصوص چگونگی پیشبرد نشریات علمی از سوی وزارت علوم آئین نامه ابلاغ شده و دانشجویان و استادان و پژوهشگران بدانند که باید در چهارچوب آئین نامه عمل کنند و مطابق آن به نشریات پول بپردازند. در غیر اینصورت، عواقب کار بر عهده خودشان خواهد بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اگر گزارش‌هایی در خصوص تخلف نشریات به ما داده شود حتما با آن‌ها برخورد خواهیم کرد، اما اگر مخفیانه انجام شود دیگر برخوردی از سوی ما به علت اینکه از ماجرا اطلاع نداریم انجام نخواهد شد.

/

شریفی تاکید کرد: برخی نشریات طی چند ماه گذشته از جامعه دانشگاهی هزینه‌های هنگفتی را جهت چاپ مقالات اخذ کرده اند که آمار آن به وزارت علوم گزارش شده و ما هم مطابق مستندات موجود تخلفاتی را در نظر گرفته ایم و در حال پیگیری آن‌ها هستیم که در صورت تکرار نشریه از لیست وزارت علوم اخراج خواهد شد.

گزارش از نادیا عابد

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد تهران مرکز مجله ای داره بنام کسب و کار و مهندسی مالی که هر دو با دریافت وجه غیررسمی پذیرش میدهند و اساتید هر دو مجله با هم بده و بستون دارند در داوری مقالات . خلاصه داستان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
۴ تا مخ هم ک داشتیم و داریم دارن میرن یا رفتن مگه دیوانم عمرم رو حروم کنم به هیچی نرسم گیریم اینجا بمونم بعدش ک چی و بعد ترش و در نهایت باید برم کارگری کنم که البته شغله شریفی هست ولی مثال زدم چون با این که جون میکنن چرخ اقتصاد رو میچرخونن ولی بابتش پولی نمیگیرن که رفاهه نسبی داشته باشن ی فکت بیارید که چرا بمونم فقط شعاری نباشه بگید برای اعتلای نمیدونم چیچیو چی از این حرفا گوش پره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اهان من جوابه اینو میدونم چووووون تمام سایتا ی تحقیقاتی و علمی حتما باید با فیلتر شکن واردش شد که هزینش چند برابره من میخاستم وارد ایندیپندنت بشم برای خوندن ی مقاله علمی راجب اهرام مصر و کشفیات جدید تو یک هرم مجبور شدم فیلتر شکن بزنم واقعا بغضم گرفته اینو کجای دل بزاریم دیگه همه چی تحریم اینم فیلتر اب و برق و گازم قط کنین خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اساتید صرف کسب امتیاز مقاله قبول میکنند و برای چاپ میدهندو دانشجوها صرف پرداخت هزینه های میلیونی و به شرط اینکه اسم استاد نفر اول باشد میتوانند به سختی پذیرش مقاله ای را بگیرند!!! رسما مرگ شایسته سالاری است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
چون فقط پول براشون مهمه که جیب دانشجوهای بدبختو خالی کنن. بعد این دانشجوها با کلی مقاله تو نشریات معتبر وزارت علوم نمیتونن دکتری قبول بشن به جاش کسایی قبول میشن که مقاله هاشون تو مجلات خارجی چاپ شده که یا تو لیست سیاه هست و یا فاقد اعتبار و فاقد امتیاز. یه نمونه اش خود دانشگاه تهران دانشگاه اول ایرانه که فقط شعار میده که مقالات از مجلات معتبر باشه بعد قبولیای دکتراش یه مقاله از مجله معتبر ندارن. چون پذیرش دانشجو کاملاً سفارشی و دل بخواه استادای خاصی هست. مقاله ها رو دانشجوها مینویسن بدون کوچکترین کمکی از طرف استادا. اونوقت اسم استاد میاد داخل مقاله. که برای استاد امتیاز داره ولی برای دانشجو هیچی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۱۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بخشی از حرفات درسته و بخشی هم فکر کنم ناشی از ناکامی بوده که در قبولی کنکور دکترا داشتی.
مجله های ایرانی علاوه بر اینکه پولی هستن اکثرا، سفارشی مقاله چاپ میکنن. اصلا کیفیت مقاله رو در نظر نمیگیرن فقط کافیه یه استاد سفارش کرده باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بله واقعیتو گفتم خودم ارشدم دانشگاه تهران بوده. هم رتبه داشتم و هم رزومه. ولی چون پایان نامه ارشدم با فلان استاد که تعیین کننده اینه که کی دکتری قبول بشه نبوده منو رد کردن و شاگرد اونو برداشتن که دوتا مقاله از مجله معتبر نداشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
حداقل کاری که میتوانید انجام دهید برای رشد نشریات علمی داخلی اینکه حمایت مالی کنید ویا حمایت معنوی کنید مطمن باشید نخبگان ایرانی چه از داخل وچه از خارج جذب میشوند با حرف و ماشالا و ایشالا کار درست نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
در دنیا اول باشی یا دهم فرقش چیه ! اثر گذاری و نمودش در جامعه چیه ! مهم فرقه که بقیه ی کشورها از بازخورد پژوهش ها در جامعه فقط کمی نیست بلکه کیفیست و در هر سه قوه عملا از خسارتها کم و از نکات مثبتش در آسایش مردم و رفع معضلات و مسایل جامعه و شهرشون بی بهره نمیمونن و استفاده میبرن (فرار مغز ها هم ندارن ) که میشن مترقی ما فقط دنبال اسمشیم و با کمیت کار در دنیا از سرمون بازش میکنیم و در عمل بخاطر تضاد منافع با صد دلیل که نمیشه وخرج داره ووو میفرستیم بایگانی ! و تمام! آیا جایگاه قانونی محکمی نمیخواهد!
آخرین اخبار