معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: توجه نکردن به شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون نوبت سوم، ما را با موج اُمیکرون مواجه می‌سازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان فارس، با اعلام اینکه موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در ماه‌های اخیر، کاهش داشته است، تاکید کرد: این دستاورد مهمی برای مجموعه سلامت محسوب می‌شود و اکنون که آرامش نسبی بر زندگی مردم حاکم شده است، نباید به راحتی آن را از دست بدهیم.

او افزود: رسیدن اغلب مناطق استان به وضعیت آبی، حاصل همکاری مردم، همراهی تمامی سازمان‌ها و تلاش ایثارگرانه کارکنان بهداشت و درمان بوده است.

او با تاکید بر اینکه نباید با ساده انگاری و توجه به شایعه ها، دستاورد‌های مقابله با کرونا را از دست بدهیم، عنوان کرد: ورود سویه اُمیکرون به کشور، نگرانی‌ها را افزایش داده و باید برای پیشگیری از وقع موج جدید بیماری، همچون موج‌های پیشین در سلامت خود و جامعه سهیم شویم تا همچون موج‌های پیشین، شاهد موارد ابتلا و مرگ و میر هموطنانمان نباشیم.

این مقام مسئول در دانشگاه با بیان اینکه در خصوص شدت بیماری زایی اُمیکرون، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، تاکید کرد: تنها نکات مورد تایید همگان در خصوص این سویه، سرعت انتشار بالا، شانس بالا برای ابتلای مجدد و احتمال بالای ابتلا در گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان است.

او اعلام کرد: با توجه به دستورالعمل جدید کمیته کشوری کرونا، افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از دریافت نوبت دوم واکسن آن‌ها گذشته است، باید برای دریافت نوبت سوم واکسن به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: افراد بالای ۱۸ سال که نوبت اول و دوم را از واکسن‌های غیرفعال «سینوفارم، بهارات و کوو ایران برکت» استفاده کرده اند، پس از گذشت سه ماه از دریافت نوبت دوم می‌توانند واکسن مشابه نوبت اول و دوم یا واکسن‌های «آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس» دریافت کنند.

رضائیان زاده افزود: افرادی نیز که نوبت اول و دوم را از واکسن با پلتفرم «آدنوویروس» همچون «آسترازنکا یا اسپوتنیک» دریافت کرده اند، باید برای دریافت نوبت سوم، پس از گذشت سه ماه از واکسن‌های «آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس» به عنوان واکسن دُز سوم یا یادآور استفاده کنند.

او یادآور شد: همچنین افرادی که نوبت اول و دوم خود را واکسن «پاستوکووک پلاس» دریافت کرده اند، واکسن نوبت سوم خود را باید از همان واکسن «پاستوکووک پلاس» به فاصله ۵۶ روز پس از نوبت اول دریافت کنند.

این مقام مسئول در دانشگاه با توجه به فرا رسیدن شب یلدا، از هم استانی‌ها خواست تا با توجه به احتمال بالای سرایت سویه اُمیکرون و اهمیت رعایت فاصله فیزیکی، شب یلدای امسال را بدون دورهمی سپری کرده و یا دورهمی‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار