نخستین موتور دریایی بومی ۳۶۰۰ اسب بخار ایرانی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و فرمانده نیروی دریایی ارتش در بوشهر رونمایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نخستین موتور دریایی دیزل ایرانی با نام مکران ۳۶۰۰ (mac ۳۶۰۰) سه‌شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بوشهر رونمایی شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در این آیین گفت: با بهره‌برداری از این موتور دیزلی قدرت شناور‌های نظامی تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.

امیر دریادار شهرام ایرانی افزود: این موتور دریایی دیزلی با همت جوانان و نخبگان ایرانی عملیاتی شده است و سرعت شناور‌های نظامی را ۲۷ تا ۳۰ گره دریایی افزایش می‌دهد.

او گفت: پیش از این سرعت شناور‌های دریایی ۱۴ تا ۱۵ گره دریایی بود.

بنا به گزارش پایگاه رسمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تاکیدات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر شناخت اولویت ها و معیار اولویت‌ها، برای تامین نیازهای خود و ارتقای توان دفاعی و اقتدارآفرینی، زمینه را برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها فراهم کرده است.

این نیرو با ورود به حوزه ساخت، بهینه‌سازی و تعمیرات اساسی با استفاده از نیروی انسانی توانمند کشور اکنون  توانسته است این دو ناو را به بهره‌برداری برساند.

ناوهای موشک انداز یادشده، از کلاس شناورهای سریع با سامانه رانش ۱۲ هزار اسب بخاری است که از سرعت ۷۰۰ کیلومتر دریایی و ۲۵ گره دریایی برخوردار است.

فرآیند بهینه‌سازی، طراحی و ساخت قطعات و تعمیرات اساسی بخش های مختلف،  در کارخانجات نوآوری صنایع دریایی ایران با کمک شرکت های دانش بنیان از اسفندماه ۹۹ شروع و در حوطه های برق و الکترونیک، تعمیرات اورها ۴ موتور اصلی و ۳ دستگاه ژنراتور، کمپرسورهای هوا و سایر بخش ها با صرف ۶۴۴هزار نفر ساعت در آذرماه سال جاری له مرحله نهایی رسبد.

در این ناوها، بیش از ۳۲۰ قطعه ایران ساخت تولید، بیش از ۵۰۰ قطعه تعمیر و بازسازی و بیش از ۱۹۸۰ قطعه تعویض شده است.

این ناوها مجهز به سامانه های موشک کروز قادر و قدیر، توپ های ۴۰ و ۷۶ میلی متری و مسلسل ۱۲ میلی متری دوشکا هستند.

کیفیت و فناوری تجهیزات، قطعات و سامانه های به کار رفته در این شناور ها، خنجر و گرز را در شمار پیشرفته‌ترین ناوها برای دفاع همه جانبه از مرزهای آبی کشور قرار داده است.

امروز همچنین اولین کارخانجات نوآوری صنایع دریایی ایران با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بوشهر افتتاح شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعی
۲۱:۲۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
دمتون گرم