با توجه به اینکه بخش زیادی از بازار خودرو نیز در اختیار خودروسازان خصوصی قرار دارد، انتظار داریم دولت به نظارت روی این خودروسازها توجه بیشتری داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان - طبق آمارهای وزارت صمت ۱۵ خودروساز خصوصی در کشور داریم که تنها ۸ شرکت فعال هستند و مابقی به دلایل متعددی از جمله تحریم ها،  تولید خودرو را متوقف کرده‌اند.

می توان گفت این شرکت های فعال  بخشی از نیاز بازار را تامین می کنند و از راه های مختلف محصولات خود را می فروشند، به طور مثال گروهی از طریق قرعه کشی و گروهی دیگر از طریق قسطی اقدام به فروش محصولات خود می کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که بخش اصلی تامین خودرو در کشور توسط ایران خودرو و سایپا صورت می گیرد، به همین دلیل بیشترین توجه روی این 2 خودروساز است و بی توجهی به شرکت های خصوصی باعث شده توجه به کیفیت و قیمت محصولات خودروسازان خصوصی کم باشد.

اگر چه در شرایط کنونی وزیر صمت وعده رشد تولید خودرو به خصوص در سال آینده را داده و در کنار این وعده گفته است تا سال ۱۴۰۴ صنعت خودر متحول خواهد شد، اما تاکنون اظهار نظری در مورد بخش خصوصی خودروسازی کشور و آینده سهامداری این بخش در بازار خودرو شنیده یا دیده نشده است.

مسئله ای که وجود دارد نگاه به بخش خودروسازان خصوصی و قیمت گذاری این دست از محصولات است که بدون نظارتی روی محصولات خود قیمت گذاری می کنند و از طرفی هرزچندگاهی شاهد افزایش قیمت این محصولات بدون مرجع قانونی است.

چشم‌انداز تولید خودرو در دو سال آینده

چندی پیش نیز مدیر‌ کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت عنوان کرده بود که وزیر صمت در ارائه چشم‌انداز تولید خودرو در دو سال آینده، حساب ویژه‌ای روی بخش خصوصی باز کرده است. از سوی دیگر محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر افزایش تولید ۲۰۰ هزار دستگاهی خصوصی‌ها در سال آینده تاکید داشته است.

وزیر صمت گفت: در رابطه با قیمت گذاری نیز روش‌های مختلفی وجود و بعضی از محصولات مشمول قیمت گذاری نخواهند شد که در همان برنامه اعلام خواهیم کرد.

از طرفی مسئله که وجود دارد، بحث شورای رقابت است که تاکنون در قیمت گذاری خودروهای داخلی دخیل بوده و برای محصولات خودروسازان داخلی قیمت تعیین می کرد اما هیچ گاه خبری از قیمت گذاری برای محصولات خودروسازان خصوصی نبود. 

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت شورای رقابت در خصوص کنترل بازار خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون برای کالاهای انحصاری قیمت تعیین می کرد و نقش موثری در قیمت گذاری داشت. مسئله مهم تر در این امر ، کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز بود که شورای رقابت باید به این موضوع ورود می کرد اما تنها در بخش قیمت گذاری فعالیت کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شورای رقابت با کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز، می توانست قیمت را کنترل کند. به دلیل اینکه طی این مدت عرضه خودرو کنترل نشده بود، قیمت خودرو بیش از اندازه بالا رفت.

کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت باید قیمت خودرو را طوری تعیین می کرد که این کالای انحصاری در بازار به فروش رود. خودروساز نمی‌تواند خودروهای خود را در انبار نگه دارد.

شورای رقابت در قیمت گذاری خودروسازهای خصوصی نقشی ندارد

او تشریح کرد: به نظر می آید اگر قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری ورود کند ، باید به عرضه خودرو توجه کند.البته یکی از راهکارهای کنترل بازار در کنار حمایت از خودروسازان و افزایش عرضه، واردات است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: شورای رقابت طی این مدت می توانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد می شود. خودروسازان داخلی تاکنون انحصاری فعالیت کرده اند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.


بیشتر بخوانید: 


خلخالی با بیان اینکه اکنون خودروسازان داخلی در بخش تولید خودروهای ارزان قیمت فعالیت می کنند، بیان کرد: اگر‌ به خودروساز بخش خصوصی بگوییم که در بخش خودروهای ارزان قیمت سرمایه گذاری کند، می گوید آن پلتفرم خودرو متعلق به خودروساز دولتی است و نمی توانیم در تولید آن ورود کنیم.

او بیان کرد: ایران خودرو ۱۵ هزار میلیارد تومان و سایپا ۱۱ هزار میلیارد تومان طی زمانی که قیمت گذاری دستوری بوده، ضرر داشته اند، اما همچنان سرپا هستند .

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با این میزان سرمایه می‌توان یک خودروسازی راه اندازی کرد، خودروسازی که تماما ایرانی باشد و سالیانه بتواند ۲۰۰ هزار دستگاه در سال تولید کند.

با توجه به اینکه بخش زیادی از بازار خودرو نیز در اختیار خودروسازان خصوصی قرار دارد، انتظار داریم دولت به نظارت روی این خودروسازها توجه بیشتری داشته باشد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خواهشمند است قیمت خودرو رو بر اساس حقوق قانون کار کارگر ایران بسنجید. سالی چند دفعه قیمت میره بالا ولی دستمزد کارگر نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
شایدم نمایندگان می‌خوان از وزیر امتیاز بگیرند و حق رانت چیزی

چون تو مجلس این شیوه همیشه معمول بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح چگینی
۱۲:۰۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
به نظرم شورای عالی امنیت ملی بایدهزینه تمام شده اش ونرخ سود ورسیدن به مشتری رابا موارد امنیتی ان بررسی کند وبه وزارت اطلاعات یااطلاعات راهنمایی رانندگی بدهد وگرنه نمیشودکه بزرگراههای مابیشترازخاکریزخط مقدم نبرد8 ساله دفاع مقدس ماباان امکانات ناچیزدربرابرابرقدرت های دراوج تلفات دهدمگرسردارشمخانی یا دکترقالیباف فوت کرده اندویادچارجنون مغزی ویافلج شده اندکه دربرابراین کشتارملی سکوت عملی کرده اند چراجای حرف های تکراری عمل موفق کم تکرارنمیکنند مسئولیتش بااین دوتاست اگراین تصادفات مصداق افساد فی الارض مسئولان شود که میشود مثل زانی محصنه بایددرمیدان شهردارشان زد ترک فعل یعنی کوچه دادن به بقیه برای تکرارعمل واین برای مسئول حکم گربه نره روباه مکارراداردوضدیت بادین وشرف ومذهب درهمه جای جهان داردچون موضوع فنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
لعنت خدا بر شرف مسئولان و اندرکاران دو شرکت خودرو ساز انحصارگر که دارند به ملت ظلم ستم می کنند وملت را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدبین می کنند تا کی می‌خواهید خودرو این ارابه مرگ را گران کنید تا کی باید دست‌تان تو جیب مردم بدبخت باشد تا خودرو بی کیفیت به ملت تحویل دهید دیکتاتوری انحصارگری ظلم تا کی کیف گردانی دو شرکت دین ایمان شرف وجدان عدالت را از مسئولان گرفتن ظلم کردن به ملت روا نیست ملت برای این انقلاب خون داده بیشتر از این ظلم ستم در حق مردم انقلابی میهن دوست نکنند کارهایی که مسئولان و اندرکاران دو شرکت دزد بی عدالت می کنند ضد انقلاب هم نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
هر کاری میکنید این بازار سیاه خودرو جمع کنید در شأن ملت ایران نیست

نگذارید روزی این مردم پدربزرگ مادربزرگ شدند از دوران سخت این ده سال برای نوه هایشان بگویند که حتی خرید خودرو نمایندگی حسرت بود در دوران ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
به همگی پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس درباره مافیای صنعت خودرو را حتما ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
یه جوری میگید بیشترین توجه به سایپا و ایران خودرو بوده که شرکت های خصوصی هر چه میخواهند میکنند که ادم فکر میکنه سایپا و ایران خودرو چیکار میخواستن بکنن که نکردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
قیمتهای خودروهای چینی تو ایران اصلا منصفانه نیست و واسطه این شرکتهای چینی در داخل،علنا دارن گرانفروشی میکنن.و حتی تا چند برابر قیمت واقعی از مشتری از همه جا بی خبر ایرانی پول میگیرن.و متاسفانه طبق معمول هیچ مسئولی هم صداش در نمیاد. ظاهرا مسئولین فقط باید حقوق نجومی بگیرن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
خصوصی ها با زد وبند با وزارت صمت هرجقدر می خواهتد تولیدات درجه 3 چینی را به هر قیمتی می دهند نمونه فروش
تیگو 7 وتیگو 8 هستش
قیمت تیگو هشت با وجود نقطه ضعف در گیربکس
ونداشتن اپشن به اندازه خودرو تالیسمان فرانسه هم
قیمت شده در صورتی که این شرکتهای خصوصی از
دولت امتیازات زیادی از نظر ارز دولتی و تعرفه کمتر
سوپسیت دریافت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
بیشترین رو انتخاب میکنند و بعد علی برکته الله انتخاب و روی قیمت لگن هاشون میگذارند به همین راحتی حساب کتابی جای نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۰:۰۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
خصوصی بشه بیشتر گران میشه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۲۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
تولید خودرو در ایران باید رقابتی و به مرز ده ملیون در سال با تولید خودروهای پاک برقی و هیبرید و غیره برسد ،که نمیرسد پس صنعت خودرو ایران هم در کیفیت و هم در میزان تولید شکست خورده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
این انحصار در واقع برده داری نوین است دولت با انحصاری که ایجاد کرده خودرو را به چند برابر قیمت واقعی جهانی به مردم می فروشد.
آخرین اخبار