«شرح رسالة القدس» به قلم علی شالچیان ناظر توسط انتشارات «سلوک ما» منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  کتاب شرحی بر «رساله القدس» اثر روزبهان بقلی شیرازی است و در ۵۳۷ صفحه در قطع رقعی منتشر شده است.

روزبهانِ بقلیِ شیرازی (متوفّای ۶۰۶ ق) از بزرگانِ اهل معرفت و از سالکانِ برجستۀ وحدت وجودی است که آثار عربی و فارسیِ فراوانی را از خود برجای گذاشته است.

از آثار بسیار مهمِ او که آن را به زبان فارسی نوشته است و متنی فاخر و ادبی دارد، کتاب رسالة القُدس (الرسالة القدسیّة) است.

این کتاب در دوره پختگی روزبهان ابومحمدبن ابی نصربن روزبهان بقلی فسایی شیرازینوشته شده و می‌شود او را از بهترین و عمیق‌ترین آثار او دانست.

روزبهان در مقدمۀ این کتاب، اشاره کرده است که رسالة القدس را برای مشایخ (سالکان پیشرفته و استادان سلوک) و برای سالکان متوسط، از اهل سلوکِ خراسانِ بزرگ و ترکستان، نوشته است.

برخی از مباحثِ این کتاب عرفانی از این قرار است: فصلی در باب معرفت. فصلی در بیان احوال. فصلی در بیان مکاشفه و مشاهده. فصلی در معرفت ارواح. فصلی در معرفت قلب. فصلی در معرفت عقل. فصلی در معرفت نفس.

این اثر مشتمل بر حقایقِ عرفانی فراوانی است، که با زبان رمز و اشاره، نگاشته شده استو از این رو، دستیابی به حقایق و نکته‌های این اثر گرانقدر برای بسیاری، مقدور نیست و نکته‌های اشاره‌وارِ آن نیازمند شرح است.

علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات عرفانی برای نخستین بار شرحی بر کتاب مهم روزبهان بقلی شیرازینوشته و این شرح با اهتمام انتشارات «سلوک ما» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار