سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: تعداد تولدها از ۱۷ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار موالید در سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی اصغر خیرخواه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ظهر امروز در جلسه صیانت از جمعیت در دفتر امام جمعه جیرفت گفت: رشد جمعیت روند نزولی دارد و جنوب کرمان هم مانند سایر نقاط کشورتحت شعاع این جریان قرار گرفته است وظیفه ذاتی ما است که اقدامات سازنده و مهمی بر اساس دستورالعمل ابلاغی انجام دهیم.

او افزود: با توجه به اینکه نزدیک تله جمعیتی هستیم اگر از سنین باروری بگذرد، ممکن است، تلاش‌ها دیگر نتیجه نداشته باشد دانشگاه در جهت رهنمود‌های مقام معظم رهبری تمام قد در این مسیر حرکت می‌کند و از هر راه ممکن باید برای رشد جمعیت کشور کمک کرده تا اشتباه گذشته جبران شود و حداقل از تله جمعیتی خارج شویم و نیروی جوان کشور به مخاطره نیافتد.

خیرخواه تصریح کرد:جمعیت هفت شهرستان حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیش از ۷۰۰ هزار نفر است، زنان ۱۰ تا ۵۴ سال منطقه حدود ۲۳۰ هزار نفر هستند که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر متاهل هستند موالید سالانه منطقه از ۱۷ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار موالید در سال گذشته کاهش یافته است.

او با بیان اینکه باروری در منطقه به زیر حد جانشینی ۲.۱ رسیده است که این نرخ باروری با این میزان یعنی اینکه باید مداخلات در رشد جمعیت با سرعت و دقت افزایش یابد، اظهار کرد: موالید در حال حاضر کم است و در مقابل متاسفانه جمعیت سالمند با شیب تندی در حال افزایش است که این جمعیت به ۱۰ درصد برسد از نظر جمعیتی وارد جمعیت سالمند می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه شهرستان رودبار بالاترین میزان موالید در منطقه را دارد، گفت: در حال حاضر مشکل تک فرزندی را داریم در جنوب کرمان ۱۰ هزار زوج تک فرزند داریم که این آمار در حال گسترش است، دغدغه ما تک فرزندی است و سرآمد تک فرزندی در جنوب کرمان هم شهرستان جیرفت است.

خیرخواه با بیان اینکه اجرای برنامه‌های صیانت از جمعیت نیازمند همکاری بین بخشی است، گفت: برنامه عملیاتی برای آن داریم و خوشبختانه مشکل اعتباری هم در این زمینه نداریم، لازم است مسئولان منطقه به ویژه فرمانداران همکاری لازم در این زمینه داشته باشند که متاسفانه تاکنون فرمانداری‌ها هیچ حساسیتی برای برگزاری این کمیته‌ها نشان ندادند که تصمیم بر این شد از طریق ائمه جمعه شهرستان‌ها که حساسیت بیشتری به موضوع دارند وارد عمل شویم و کمیته‌ها را با تولیت ائمه جمعه پیش ببریم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: باروری ، تک فرزندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار