دامداران تربت جام به دلیل تسویه نشدن مطالباتشان از کارخانه های شیر قادر به پرداخت هزینه های خوراک دام نیستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علیرضا عرفانی  مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در نشست بررسی مشکلات دامداران گفت: کارخانه های تولید و فراوری شیر خارج از شهرستان، پول شیر گاوداران را با تاخیر ۲ ماهه پرداخت می‌کنند و این موجب شده است کارخانجات خوراک دام، بابت خوراک تحویلی به دامداران حدود ۱۵ میلیارد تومان مطالبه داشته باشند.

او گفت:  نهاده خام دولتی برای دام سنگین صنعتی، سنتی و دام سبک ماهیانه تخصیص و تامین می‌شود و از ابتدای سال ۳ مرحله جو یارانه‌ای ویژه خشکسالی توزیع و با نظارت، رصد و پایش ناحیه مقاومت بسیج در روستا‌ها توزیع شده است. بر اساس نیاز غذایی ۴۰ تا ۶۰ درصد تغذیه دام باید علوفه خشبی، کاه، یونجه و ذرت علوفه‌ای باشد و در صورت استفاده نکردن مشکلات گوارشی و سوء تغذیه برای دام اتفاق می‌افتد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: متاسفانه در شرایط کنونی دامدار نمی‌تواند این نهاده خشبی را با قیمت‌های ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان تهیه کند و با توجه به قیمت پایین دام زنده با شرایط قیمت تمام شده، مجبور به فروش و کشتار بی رویه دام شده است و قیمت تمام شده دام زنده سبک در شرایط فعلی کیلویی ۸۰ هزار تومان است.

عرفانی گفت: کاهش شدید بارندگی و خشکسالی موجب شده دامداران در تامین علوفه و خوراک دام با مشکل عدیده مواجه شوند وآن چه تا الان خوراک دام از استان به شهرستان آمده تحویل دامداران شده است.

او گفت: براساس اعلام اداره هواشناسی در سال گذشته از ابتدای مهرماه تا این تاریخ ۴۲ میلی متر بارندگی بوده، اما در همان بازه زمانی متاسفانه فقط ۴ میلی متر بارندگی داشتیم و با توصیه به الگوی کشت کشاورزان باید از محصولات کم آب طلب، روش‌های آبیاری نوین و نوار تیپ استفاده کنند و در تربت جام توفیقاتی هم در این زمینه حاصل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، کشت‌های قراردادی است و در شهرستان تربت جام با جدیت دنبال می‌شود و در این روش مصرف کننده محصول باید با کشاورز قرار داد منعقد کند.

عرفانی گفت: امسال در حوزه تولید ذرت علوفه ای، گیاهان دارویی، چغندرقند و کشت گندم، این روش در تربت جام محقق شده است.

او گفت: تمام مشکلات حوزه دامداری به دلیل نبود بارندگی، خشکسالی و نبود مراتع قابل چراست و تا دوسال قبل دامداران سبک هیچ مراجعه‌ای به جهاد نداشتند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام  گفت: الگوی کشت به کشاورزان داده شده و سال زراعی قبل کشت ذرت ۲۵درصد سطح زیرکشت افزایش یافت، اما نکته این جاست که الگوی کشت به دلیل نبود ضابطه قضایی، ضمانت اجرایی ندارد و باید ساز و کار آن توسط مسئولان کشوری ابلاغ تا اجرا شود.

انتهای پیام/س، ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.