به منظور بررسی مشکلات آب شرب وصنعت سیرجان رئیس حوزه آبریز زاینده رود به سیرجان سفر کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جلسه بررسی مسایل و مشکلات منابع آبی در سیرجان با هدف رسیدگی و بررسی مشکلات آب واحد‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی شهرستان سیرجان  با حضور فرماندار ویژه شهرستان سیرجان، رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و تنی چند از مسوولین  برگزار شد.

قبل از این جلسه اعضای نشست ضمن بازدید میدانی از سد تنگوئیه،از نزدیک وضعیت این سد را بازدید کردند.

در این نشست هوشنگ ملایی رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود هدف از سفر به سیرجان را بررسی مشکلات کشاورزان و مجتمع‌های کشاورزی عنوان کرد.

او گفت: بررسی و رفع مشکلات و مسایل کشاورزان، تامین آب مجتمع‌های کشاورزی در بخش طیور که از ضروریات شهرستان است و تامین آب صنایع و شهرک‌های صنعتی از مهمترین مسائلی است که در دستور کار قرار گرفت.

ملایی بیان کرد:  تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد در سطح استان تصمیماتی گرفته شود که در صورت نیاز، این مسایل با برگزاری جلساتی در سطح مدیران کشور بررسی و رفع شود.

او افزود: موضوع طرح استفاده از ظرفیت انتقال آب خلیج فارس که با سرمایه‌گذاری شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر خط انتقال آن به سیرجان رسیده و تا استان یزد نیز ادامه پیدا کرده، ظرفیت بسیار خوبی در استان کرمان و یزد ایجاد کرده و باید از این ظرفیت برای طرح‌های اشتغالزایی در بخش‌های صنعت و خدمات برای استان کرمان و دیگر استان‌ها استفاده شود.

او بیان کرد: از انتقال آب علاوه بر ظرفیت تامین آب شرب، در بخش صنعت هم استفاد خواهدشد و نگرانی‌های تامین آب در طرح‌های اشتغالزایی برطرف می شود.

رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با اشاره به بررسی وضعیت منابع آبی شهرستان سیرجان اظهار داشت: متاسفانه بدلیل شرایط جوی و وضعیت کاهش بارش باران در دو دهه اخیر در کشور متاثر از تغییرات اقلیمی، تقریبا تمام دشت‌های استان کرمان از جمله دشت سیرجان، دچار بیلان منفی شده که در این زمینه برنامه سازگار با کم آبی در سطح ملی تشکیل و مصوباتی برای استان در دستور کار قرار دارد.

ملایی تصریح کرد: امروز هم مقرر شد از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی کشور برای استان مصوب شد، نشست‌های تخصصی با حضور استاندار، مدیران شورای آب شهرستان و گروه سازگاری با کم آبی استان با ریاست استاندار کرمان برگزار و این موضوعات در دستور کار قرار گیرد و برنامه‌های عملیاتی آن آغاز و اقدامات و برنامه عملیاتی بر اساس اهداف تعیین شده انجام و در صورت نیاز منابع مالی آن تامین شود.

هوشنگ ملایی با اشاره به اینکه شهرستان سیرجان به لحاظ بهره‌مندی در کشاورزی و باغات پسته و وجود شرکت‌های معدنی و صنعتی مشکلاتی در تامین آب مصارف کشاورزی و صنایع دارد، با تاکید بر فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب گفت: در هر صورت ما باید در منابع آب زیر زمینی به سطحی برسیم که از نظر برداشت و کمٌی، سطوح برداشت آب را کنترل کنیم و از نظر تغییرات کیفی که منابع آب زیر زمینی ایجاد می‌شود را با طرح‌های مختلف که در دستور کار قرار دارد، به برنامه پیشنهادی برسیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.