به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از «medicaldevice-network»، فناوری از بسیاری از جهات، مراقبتهای بهداشتی را دقیقتر، دسترستر و کارآمدتر کرده است اما آیا این امر به تغییر رابطه بین پزشک و بیمار نیز منجر شده است؟
مانند هر صنعتی، مراقبتهای بهداشتی نیز به طور پیوسته از روشهای دیجیتالی برای بهبود عملکرد خود بهره میگیرند و کرونا نیز این روند را تسریع کرده است. برای مثال، انجام گسترده «پزشکی از راه دور» (Telemedicine) از سوی دکترها و پزشکهای عمومی، موارد اختلال در تشخیص و درمان پزشکی را کاهش داده است اما پرسش اصلی اینجاست که آیا این حرکت به سمت تکنولوژی و فناوری در زمینه مراقبتهای بهداشتی همیشه به نفع بیماران بوده است؟
خدمات «پزشکی از راه دور» به مانند تماسهای ویدئویی و یا دستگاههایی که به مانند ساعت و یا مچ بند برای رصد وضعیت سلامت استفاده میشوند، برای حفظ دسترسی به موارد مراقبتی بسیار مهم بوده اند.
با شیوع کرونا نیز ویزیتهای حضوری بیماران تا حد زیادی خطرناک و در مواردی غیر مجاز شده است. با این شرایط، برای افرادی که دارای بیماریهایی هستند که این وضعیت آنها، حضور فیزیکی شان در کلینیک و یا بیمارستان را با دشواری همراه میکند، ویزیتهای تلفنی و یا مجازی میتواند تجربه شان در این زمینه را بهبود بخشد.
سلامت دیجیتال؛ بهبود یا اختلال در مراقبتهای پزشکی؟
النور (Eleanor) که در انگلستان زندگی میکند، به «سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی» (PTOS) مبتلاست. بیماری که بر جریان خون تأثیر میگذارد و میتواند سبب ایجاد علائمی مانند کوفتگی، سرگیجه و حتی درد به هنگام ایستادن شود. حال او میگوید «پزشکی از راه دور» در صورتی که به درستی انجام شود، تفاوت معناداری را در زندگی او ایجاد میکند.
او در این رابطه میگوید: با پزشکی از راه دور، من برای فعالیت، انرژی دارم و میتوانم در حالی که پزشک در حال مشاهده است، آزمایشهای به خصوصی را در خانه انجام دهم.
اگرچه مزایای مراقبتهای بهداشتی دیجیتال با ظهور همه گیری کرونا آشکار شده است، اما باید توجه داشت روی آوردن به این شیوههای دیجیتال نیز به شکلی گسترده میتواند اثری منفی بر تجربه بیمار و نیز کیفیت مراقبتهای بهداشتی ارائه شده بر جای بگذارد.
در همین ارتباط، دکتر «یوجین اونگ» (Eugene Ong) متخصص پوست و مشاور در سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) به مشکلاتی که بر سر استفاده از فناوریهای دیجیتال وجود دارد اشاره کرده و میگوید در حالی که فرصتهای بزرگی برای فناوری به منظور به حداکثر رساندن کارایی و جمع آوری دادهها در بیمارستانها وجود دارد، اما استفاده از این دستگاهها برای برخی افراد مشکل است.
وی میگوید: بسیاری از بیماران خصوصا بیماران مسنتر با (استفاده از) تکنولوژی مشکل دارند. اغلب زمانی که بیماری مسن دارید که قادر به عکسبرداری نیست، شما (به عنوان پزشک) تصاویری بی کیفیت و یا دانه دار را دریافت میکنید.
مشکلات دیگری نیز برای متخصصان پوست وجود دارد که اغلب برای تشخیص بیماری، نیازمند مشاهده و یا لمس بدن بیماران هستند.
ویزیت حضوری
موفقیت در امر پزشکی به ارتباط میان بیمار و پزشک متکی است و از همین رو این رابطه، بوسیله ارتباطات از راه دوربین طرفین، ممکن است به خطر بیفتد.
دکتر اونگ معتقد است: هیچ جایگزینی برای مشاوههای رو در رو و حضوری وجود ندارد. اغلب جنبههای غیر کلامی در ویزیت بیماران از سوی پزشک از طریق ارتباط از راه دور منتقل نمیشود و نمیتوان «زبان بدن» بیمار را مشاهده کرد؛ بلکه تنها میتوان بخشی از صورت آنها را دید.
ادامه استفاده از فناوری های پزشکی از راه دور بعد از همه گیری کرونا
دکتر اونگ پیش بینی میکند که استفاده منظم از فناوری «پزشکی از راه دور» پس از همه گیری کرونا نیز ادامه یابد و دادههای موجود نیز حرف او را تأیید میکنند. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی شرکت «McKinsey»؛ ۵۸ درصد پزشکان ، وضعیت معاینه از راه دور را در مقایسه با قبل از همه گیری کرونا بهتر میبینند و باقی ترجیح میدهند پس از همه گیری کرونا، انجام خدمات پزشکی به شکل مجازی ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/