رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: نقشه خاک و اراضی طبقه‌بندی شده در سطح ۲۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تهیه شده و نیازمند به‌روز رسانی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمد جمشیدی رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات آب و خاک کشور عهده‌دار مطالعات خاکشناسی است، اظهار داشت: ۲۲ میلیون هکتار معادل حدود ۹۰ درصد اراضی مولد کشاورزی کشور دارای نقشه خاک و اراضی طبقه بندی شده است.

جمشیدی اضافه کرد: از آنجا که این نقشه‌ها طی ۶۰ سال گذشته تهیه شدند تعدادی از آن‌ها از حالت انتفاع خارج شده و نیازمند به‌روزرسانی است و امیدواریم این اتفاق بیافتد.

او با اشاره به اینکه مطالعات خاکشناسی از فعالیت‌هایی است که اعتبارات زیادی نیاز دارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر نتوانسیتم نقشه‌ها را تکمیل و به روز کنیم، ولی امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت قانون حفاظت خاک این روند با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور فرسایش خاک را چه از لحاظ کمی و چه کیفی چالش اصلی خاک‌های ایران اعلام کرد و افزود: امیدواریم با مدیریت‌هایی که برمنبای تحقیق و پژوهش انجام می‌شود جلوی فرسایش‌ها گرفته شود تا در راستای ارتقای کمی و کیفی اراضی بتوانیم حرکت کنیم.

جمشیدی با بیان اینکه مطالعات خاکشناسی در همه استان‌های کشور انجام شده است، ادامه داد: در برخی استان‌ها با دلایل مختلفی اعم از داشتن اعتبار و وجود نیروی متخصص همچون استان‌های فارس و خوزستان سطح پوشش نقشه‌ها و مطالعات خاکشناسی بیشتر است و تعدادی از استان‌ها هم به دلیل محدود بودن اراضی کشاورزی و یا پایین بودن اعتبار در این خصوص ضعیف‌تر عمل کردند.

او اظهار داشت: مطالعات خاکشناسی که در ایران انجام شده تقاضا محور بوده است و به همین دلیل کاربردی‌تر بودند به گونه‌ای که پروژه‌های عمرانی زیادی در کشور بر مبنای داده‌های این مطالعات به طور موفقیت آمیز اجرا شدند.

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور یادآور شد: برای انجام مطالعات خاکشناسی نیمه تفصیلی یا روتین به ازای هر هکتار بر اساس برآورد انجام شده در۲ سال گذشته حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه نیاز است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.