رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:حفظ و حراست از خاک به عنوان عنصر حیاتی و منبع اصلی تامین غذا و پایداری اکوسیستم است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمد فرید سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از برگزاری همایش روز جهانی خاک در تالار مولوی دانشگاه کردستان خبر داد و اظهار داشت: این همایش ۲۲ آذر امسال با همکاری دانشگاه کردستان، اداره کل حفاظت محیط‌زیست، اداره کل منابع طبیعی و مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار خواهد شد.

سپری محوریت همایش را شعار جهانی سال ۲۰۲۱ میلادی تحت عنوان توقف شور شدن خاک و تقویت باردهی آن اعلام نمود و افزود: خاک به عنوان یکی از منابع پایه نقشی بی بدیل را در پایداری زیست بشر در این کره خاکی ایفا می‌نماید به طوریکه حفظ این سرمایه را لازمه پیشرفت پایدار هر جامعه می‌باشد و اینک که این سرمایه ملی به امانت در اختیار ما قرار گرفته است، استفاده خردمندانه از آن وظیفه تک تک جامعه است.

او با تاکید بر این نکته که اگر به مدیریت صحیح کشاورزی شامل عملیات کاشت، داشت، آبیاری، کود دهی و زهکشی توجه داشته باشیم، کمک بزرگی به حفظ خاک و جلوگیری از بحران‌هایی مانند شور شدن و هدررفت کربن آلی خاک و همچنین فرسایش خاک خواهیم کرد. افزود: استفاده از روشهای کشاورزی حفاظتی بر اساس مدیریتهای کاهش شخم یا بی خاکورزی و سیستمهای برداشت اصولی که باعث افزایش تولید زیست توده می شود، به ترمیم ذخایر کربن آلی خاک و بهبود کیفیت خاک منتج می¬شود.

ریس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به نقش فزاینده عملیات آبخیزداری در حفاظت از خاک اشاره نمود و اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری که با هدف حفاظت از سرمایه‌های اصلی حیات شامل آب، خاک و گیاه که معیشت مطلوب و پایدار را برای ساکنین ایجاد میکند، اشاره نمود که علاوه بر تأمین نیاز‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گامی موثردر جهت صیانت از خاک خواهد داشت.

سپری در پایان اظهار داشت: تاکید این همایش بر مراقبت از خاک و تقویت بهره وری آن و همچنین مشارکت آحاد جامعه و فرهنگ سازی حفظ و حراست از خاک به عنوان عنصر حیاتی و منبع اصلی تامین غذا و پایداری اکوسیستم است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.