مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: باغداران این شهرستان امسال ۲۰ هزار تن پسته خشک برداشت کردند که از این میزان ۷۰ درصد صادر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هادی ساربان مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: پسته مرغوب این شهرستان توسط بازرگانان در پایانه‌های ضبط پسته مه ولات، خریداری و به کشور‌های روسیه، چین، پاکستان، افغانستان و دیگر کشور‌های همسایه صادر شده است.

وی گفت: گونه‌های عمده پسته تولیدی در این شهرستان شامل پسته بادامی و سفید، اکبری، احمدآقایی، کله قوچی، فندقی، قرمز و گرمه است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: شهرستان مه‌ولات با ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ پسته و تولید ۱۰۰ هزار تن پسته تازه در سال، قطب اصلی تولید پسته در خراسان رضوی است و ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌های پسته این شهرستان بارور است.

ساربان گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی از جمله نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی، برای صدور محصول پسته این شهرستان، از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم مه‌ولات، به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی است.

وی گفت: باغداران مه ولات، به عنوان تولیدکننده ۵۳ درصد پسته خراسان رضوی و ۶.۷ درصد پسته کشور، اکنون به ناگزیر باید محصول تولیدی خود را به شهرستان گناباد و یا مرکز استان منتقل کنند و ارسال محموله‌های صادراتی پسته به گناباد و یا مشهد، برای کشاورز و صادرکننده هزینه بر است به طوری که تجار برای صدور این کالا باید هزینه بالایی برای حمل پرداخته و وقت زیادی بگذارند که این به زیان کشاورزان و بازرگانان فعال در این بخش است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: به منظور جلوگیری از آلودگی محصول پسته به آفلاتوکسین، حدود ۷۰ واحد ترمینال با ۸۵ خط، کار فرآوری و خشک کردن محصول پسته را به عهده دارند که اکثر این واحد‌ها مجهز به انبار‌های نگهداری پسته خشک هستند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.