رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: باتوجه به استانداردها، استان با مشکل کمبود هزار نیروی مشاور در مدارس روبروست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، یکی از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، کمبود نیروی انسانی در مدارس دولتی است که تمام استان‌ها را درگیر خود کرده است. تابستان هرسال خبر‌هایی از کمبود معلم در مدارس شنیده می‌شود و تلاش‌هایی برای بکارگیری نیرو‌های خرید خدمت و ... تا کلاسی بی معلم نماند.

بنابراعلام وزارت آموزش و پرورش پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۶ تعداد ۴۶۳.۲۷۲ نفر از نیرو‌های رسمی بازنشسته شوند که حدود ۷۱ درصد از این افراد موعد بازنشستگی شان قبل از سال ۱۴۰۲ فرا می‌رسد.

در این بین یکی از مشکلات جدی کمبود نیروی مشاور در مدارس دولتی است آن هم در ایامی که پیامد‌های روحی ناشی از کرونا به مشکلات دیگر دانش آموزان از جمله اضطراب، نگرانی و بحران بلوغ دامن زده است و دانش آموزان به حضور نیرو‌هایی متخصص و با تجربه در کنار خود برای گذر از بحران‌های روحی و تحصیلی نیاز دارند.

کرونا و آثار منفی آن بر روح و روان دانش آموزان

قاسمی یکی از مشاوران مدارس دولتی اصفهان به خبرنگار ما گفت: تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد ارتباط با دانش آموز در فضای مجازی جوابگوی حل مشکلات آن‌ها نیست و دیدن دانش آموز و صحبت حضوری با والدینش، قابل قبول‌تر و موثرتر است.

وی گفت: در دوران آموزش مجازی، استرس دانش آموزان افزایش یافت و تا مدتی مراجعه کنندگان زیادی با همین مشکل داشتیم.

اکبرپور یکی دیگر از مشاوران گفت: رو در رو شدن با بیمار بهتر از گفتگوی مجازی است، چون از طرز گفتار، بیان و نگاه فرد می‌توان مشکل او را بهتر تشخیص داد و راهنمایی اش کرد.

وی گفت: شیوع بیماری کرونا و از دست دادن افراد در خانواده‌ها سبب از دست دادن عزت نفس و امید به زندگی در بسیاری از دانش آموزان شده است.

اسکندریان از دیگر مشاوران مدارس هم گفت: بعد از شناسایی دانش آموزان بیمار و صحبت با آن‌ها به صورت مجازی با خانواده‌ها برای شناسایی مشکل صحبت و به طور مداوم خدمات مشاوره به دانش آموز ارائه می‌کردیم.

وی گفت: با این حال آنطور که باید و شاید موفق نبودیم.

مشاور مدارس


پرکاری مشاوران مدارس در دوران کرونایی

مریم ژاله رئیس اداره امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در دوران شیوع کرونا مشاوران مدارس، خدمات روانشناختی و مددکاری را برای مقابله با پیامد‌های این بیماری به دانش آموزان و معلمان ارائه می‌کردند.

وی گفت: در گام اول این بیماران شناسایی و به مدیر مدرسه معرفی می‌شدند تا اقدامات انگیزشی برای آنان به سه روش اجرا شود.

رئیس اداره امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: این سه روش شامل: مداخله تخصصی، توانمندسازی و راهنمایی و اقدامات انگیزشی است که در مورد سوم مطالب انگیزشی در گروه‌ها و کانال‌های مدارس توسط مشاور منتشر می‌شد.

ژاله گفت: یکی دیگر از اقدامات مشاوران، اجرای طرح همدل ویژه دانش آموزان آسیب دیده در دوران کروناست که مشاور به صورت مداوم از طریق تلفن با خانواده‌ها ارتباط برقرار و با توجه به این پیگیری‌ها خدمات لازم را به دانش آموزان ارائه می‌کند.

وی گفت: صدای مشاوران از دیگر طرح‌ها بود که از اداره آموزش و پرورش با مدیران مدارس تماس می‌گرفتند تا پیگیر وضع دانش آموزان برای دریافت خدمات تخصصی‌تر شوند.

رئیس اداره امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: دانش آموزان برای دریافت خدمات با شماره ۱۵۷۰ تماس بگیرند.

کمبود مشاور

کمبود نیروی مشاور در اصفهان چقدر است؟

غلامرضا شاهمرادی رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: باتوجه به استاندارد‌های موجود به حدود هزار نیروی مشاور دیگر در مدارس استان اصفهان نیاز داریم.

وی گفت: برای جبران کمبود نیرو اقداماتی شامل: بحث ماده ۲۸ جذب نیرو و استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان پیگیری شده است.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: البته این اقدامات با توجه به کمبود شدید نیروی مشاور، مشکل را به طور کامل رفع نمی‌کند.

شاهمرادی گفت: طرحی در حال اجراست که اگر از بین کادر مدارس افرادی با رشته‌های مرتبط بتوانند جای خالی مشاور را پرکنند آموزش ببینند و در مراحل بعد به عنوان مشاور در مدارس مشغول به کار شوند.

وی گفت: خوشبختانه این طرح در مدارسی که مشاور نداشتند جوابگو بوده است.

مشاوران از ارکان اصلی مدارس هستند و در بحران‌هایی ملنند کرونا ضرورت حضور و فعالیت آنان بیشتر احساس می‌شود. حضور مشاور آشنا به وظایفش دانش آموز را در بحران خانوادگی و تحصیلی راهنمایی و همراهی می‌کند.

شاید امروز جای خالی مشاور با ارائه آموزش‌ها‌ی چندساعته به دیگر معلمان پرشود، اما قطعا چاره کار، بکارگیری مشاوران جدید و تازه نفس و پرکردن خلاءهاست؛ اقدامی که به نظر می‌رسد مهمترین مانع آن کمبود بودجه باشد و راه حل آن در دست دولت و مجلس.

گزارش از اسماء جابری
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.