مدیر کل شیلات خوزستان از هدفگذاری شیلات استان بر روی طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان در برنامه زمانی ۷-۵ ساله خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان گفت: خوزستان با بهره مندی از صنایع، نفت، گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، موتور تولید واقعی ثروت ایران است.

او شیلات خوزستان را آیینه‌ی تمام نمای شیلات کشور خواند و بیان داشت: خوزستان تنها استانی است که تمامی ظرفیت‌های شیلاتی را در اقصی نقاط شهرستان‌ها به کار گرفته است.

ابوعلی با اشاره به سهم قابل توجه خوزستان در اقتصاد کشور، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شیلاتی استان را از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان در زیربخش‌های آبزی پروری و صید و صیادی برشمرد.

 مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: تولیدات شیلاتی کل کشور یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن است و استان هم اکنون با تولید ۱۴۱ هزار تن تولیدات شیلاتی اعم از آبزی پروری و صید و صیادی رتبه سوم کشوری را دارد.

این مقام مسئول به آخرین جایگاه شیلات استان در رتبه بندی کشوری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خوزستان از رتبه نخست آبزی پروری در کشور برخوردار است و در حوزه صید و صیادی با بیش از ۵۱ هزار تن میزان صید، بعد از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر رتبه چهارم را از آن خود کرده است و با توجه به محدودیت منابع دریایی ناچار به حفظ و بازسازی ذخایر هستیم.

به گفته ابوعلی، خوزستان در حوزه تولیدات منابع آب‌های داخلی (برداشت ماهیان از تالاب ها، رودخانه‌ها و دریاچه پشت سد‌ها) نیز رتبه دوم را دارد.

او اظهار داشت: شیوع بیماری لکه سفید این صنعت پر سود و ارز آور را در آستانه رکود قرار داده بود و طی چند سال اخیر با اقدامات کارشناسی و بهره مندی از دانش تخصصی این بیماری کنترل شده است.

ابوعلی طرح نرسری را راهکاری جهت کنترل و تولید موفق در کنار بیماری لکه سفید  مطرح کرد وافزود: تعداد مراکز نرسری فعال در سال گذشته یک واحد بوده و امسال به ۳ واحد افزایش پیدا کرده است و با تداوم همکاری و مشارکت از سوی بهره برداران، افزایش راه اندازی مراکز نرسری در سال آینده به ۱۰ مرکز نیز پیش بینی می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی و رکود یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به ۳ مرکز افزایش می‌یابد و نیاز عمده پست لارو میگوی منطقه را در این مجتمع  تامین خواهیم کرد.

برداشت ۱۱۰ تن میگو از آب‌های نامتعارف در خوزستان

ابوعلی بیان دشات: برای نخستین بار ۱۱۰ تن میگو از آب‌های نامتعارف در استان برداشت شده است و خوزستان در حال حاضر که از مقام نخست آبزی پروری کشور برخوردار است، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌نماید در حالی که زه آب موجود در استان بالغ بر ۳ میلیارد متر مکعب است در صورتی که از این ظرفیت به درستی استفاده شود ۳ برابر میزان تولیدات فعلی رشد خواهیم داشت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.