ابوعلی کمبود اعتبارات استانی را موجب سخت‌تر شدن کار این مجموعه برای اجرایی شدن طرح‌ها دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در این نشست گزارشی از وضعیت آبزی پروری خوزستان به ویژه پرورش میگو طی ۶ ماه نخست امسال ارائه نمود و گفت: تعداد مزارع فعال امسال نسبت به پارسال ۵۳ درصد رشد داشته است.

او افزود: فرآیند پرورش با سطح زیرکشت ۳۳۰ هکتار در شرایط نرسری شده برداشتی حدود ۶۹۲ تن میگو را به همراه داشته است.

ابوعلی شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگو را زیر ۵ درصد دانست که به لحاظ اقتصادی نیز بیماری لکه سفید در خوزستان کنترل شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان تعداد مراکز «نرسری» فعال را در سال گذشته یک واحد عنوان کرد که امسال به ۳ واحد افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول پیش بینی کرد که از طریق تداوم همکاری و مشارکت از سوی بهره برداران، راه اندازی مراکز نرسری در سال آینده به ۱۰ مرکزافزایش یابد.

فتح اله ابوعلی گفت: بعد از چند سال تعطیلی و رکود یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به ۳ مرکز افزایش می‌یابد و نیاز عمده پست لارو میگوی منطقه را در این مجتمع تامین خواهیم کرد.

بهره برداری از مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان در سال آینده

او افزود: با فعال شدن مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان در سال آینده نیاز به پست لارو به شدت افزایش پیدا می‌کند.

ابوعلی تولید ۱۱۰ تن میگو از آب‌های نامتعارف شهرستان خرمشهر (زه آب مزارع کشاورزی) را اقدامی بی سابقه خواند.

او یادآور شد که ظرفیت‌های شیلات در استان خوزستان و مناطق جنوبی بسیار بالاست و برنامه ریزی‌های لازم در خصوص به کارگیری این ظرفیت‌ها به دستگاه‌های ذیربط ارائه خواهد شد.

مدیر کل شبلات خوزستان به آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس در خوزستان اشاره نمود و گفت: با سال‌ها تلاش و پیگیری‌های مستمر، برای نخستین بار، پروانه تاسیس پرورش ۵۰۰ تن ماهی دریایی در قفس اخذ شد و در همین جهت متقاضیان دیگری نیز مراجعه می‌نمایند.

به گفته این مقام مسئول اولین مزایده پرورش ماهی در قفس در سد مارون برگزار شد و مزایده دوم نیز به زودی برگزار می‌شود.

علاوه بر آن پرورش ماهی دریایی در قفس در خوریات بندر امام خمینی (ره) نیز در حال مطالعه و بررسی است.

پرورش ماهیان گرمابی کارون، مهم‌ترین پروژه آبزی پروی خوزستان است

ابوعلی مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان شهرستان کارون، را یکی از مهمترین پروژه‌های آبزی پروری استان دانست و افزود: بیش از ۲۰۰ مزرعه در فاز ۲ این مجتمع، طراحی شده که پارسال ۱۵ مزرعه، امسال به ۲۷ مزرعه رسیده و سال آینده ۴۵-۵۰ مزرعه وارد مدار تولید می‌شوند.

به گفته ابوعلی، طی چند ماه آینده، زیرساخت‌های ۲ کانال فرعی این مجتمع تکمیل و ظرفیت راه اندازی ۱۱۳ مزرعه ایجاد می‌شود و در صورت تامین تسهیلات بانکی سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند.

او در ادامه یادآور شد: در صورتی که مجتمع‌های تولیدی تکمیل شوند ظرفیت ۴۵ هزار تنی به تولید استان افزوده می‌شود و امیدواریم سهم شیلات از تسهیلات کم بهره‌ای که پیش بینی شده کمک کند تا مزارع سریع‌تر راه اندازی شوند.

مدیر کل شیلات خوزستان، در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ماهیان سردابی استان نیز گفت: فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان سردابی شهدای شهرستان اندیکا امسال با تکمیل زیر ساخت‌ها و احداث استخر‌ها آغاز و سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

ابوعلی افزود: شهرک شیلاتی شهدای اندیمشک (مزرعه ۲ هزار ۵۰۰ تنی ماهیان سردابی) نیز در دست پیگیری و اجراست.

راه اندازی یک خط هوایی برای صادرات شیلات به کویت

او در بحث صادرات آبزیان گفت که علیرغم مشکلات موجود، یک خط هوایی در شهرستان آبادان راه اندازی شده است و محصولات شیلاتی به صورت هفتگی به کشور کویت صادر می‌شوند و این اقدام برای کشو ترکیه و سایر کشور‌های شمالی نیز در حال پیگیری است.

مدیر کل شیلات خوزستان، در بخش دیگری از این نشست مجازی، از کمبود اعتبارات استانی و ملی انتقاد کرد.

او گفت: پرژه‌های عمرانی ناتمام شیلات، به دلیل مشکلات اقتصادی و اعتباری سال‌ها بلاتکلیف مانده است؛ کمبود اعتبارات عمرانی کار را برای ما سخت‌تر کرده است در حالی که با منابع محدود می‌توان تعدادی از این طرح‌های راکد را اجرایی کرد.

ابوعلی انتقاد رسانه ها، شبکه‌های اجتماعی و شهروندان را از شیلات به دلیل تاخیر‌های پیش آمده به ویژه در حوزه بنادر صیادی عنوان کرد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.