راستینه نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس انتظار دارد که دولت قانونمند عمل کند و یارانه دهک‌های پر درآمد جامعه را حذف نماید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس انتظار دارد که دولت قانونمند عمل کند و یارانه دهک‌های پر درآمد جامعه را حذف و منابع حاصل از آن را برای انجام تعهدات از جمله رتبه‌بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ کند.

او با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید بودجه بدون کسری باشد یعنی بین منابع و مصارف مشخصاً یک توازن درست برقرار شود، نمی‌شود منابع نداشت، اما هزینه‌هایی را تعریف کرد که دولت برای تامین آن‌ها مجبور به استقراض از بانک مرکزی یا فروش بیش از حد اوراق شود که این موجب بدهکاری می‌شود.

راستینه با تاکید به واقع بینی و عدم برنامه ریزی بر روی احتمالات در خصوص لایحه بودجه، ادامه داد: متاسفانه دولت‌های گذشته خصوصا دولت قبل با احتمالات آینده بودجه را می‌بستند یعنی بر روی منابع قطعی و واقعی برنامه‌ریزی صورت نمی‌گرفت، به طور مثال در بودجه سال گذشته، دولت احتمال فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را در بودجه داشت در حالی که همه این آگاهی را داشتند که امکان فروش این مقدار نفت وجود ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس تلاش به متقاعد کردن دولت قبل در خصوص بودجه داشت و کلیات آن را رد کرد، اما به اصرار دولت قبل یک بودجه دو سقفی بسته شد که اگر دولت موفق به فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت شد سقف دوم اجرایی شود که امروز شاهد عدم توانایی دولت در فروش این مقدار نفت هستیم، باید بودجه بر اساس منابع قطعی برنامه‌ریزی شود یعنی بر اساس میزان فروش نفت و امکانات خود بودجه را در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید


راستینه با اشاره به بدهی‌های دولت‌ها به صندوق توسعه در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: سهم صندوق توسعه متاسفانه پرداخت نشده است، منابع این صندوق جهت کمک به زیرساخت‌ها و حمایت از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشور بوده که به شدت کاهش پیدا کرده است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باید سهم صندوق توسعه به صورت جدی دیده و در نظر گرفته شود، این لایحه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کمترین فشار اقتصادی را بر مردم داشته باشد.

نماینده مردم شهرکرد بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت رفع کسری بودجه، تصریح کرد: برای مدیریت تورم و مهار آن ناگزیر باید بودجه‌ای بدون کسری ارائه داد تا زمانی که بودجه با کسری همراه است به همان میزان شاهد افزایش رشد تورم خواهیم بود، دولت به دنبال ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که طبیعتاً باید در اعتبارات لایحه بودجه برای تحقق این شعار، منابع به درستی پیش بینی شود.

راستینه با اشاره به در نظر گرفتن رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: در لایحه ۱۴۰۱ باید رتبه بندی معلمان به عنوان یکی از تعهدات رئیس جمهور منابع آن لحاظ شود، در خصوص رشد متعادل حقوق و دستمزد‌ها در خصوص بازنشستگان و کارکنانی که متوسط درآمد، حقوق و مزایا را دارند باید یک حرکت متعادل و عادلانه شکل گیرد، سازمان برنامه بودجه اعلام کرده که در بودجه ۱۴۰۱ رشد حقوق‌ها از ۱۰ تا ۶۰ درصد شروع می‌شود و تمرکز بر افزایش پلکانی با توجه به حقوق‌های پایین‌تر در جهت افزایش قدرت خرید اقشار ضعیف با حقوق پایین است.

او با اشاره به در نظر گرفتن تکمیل پروژه‌ها و زیرساخت‌ها در بودجه ۱۴۰۱، بیان داشت: تمرکز و حمایت از بخش خصوصی و فروش اموال مازاد دولت نکات مهمی هستند که باید در لایحه بودجه دیده شود و همچنین بحث هدفمندی یارانه‌ها نیازمند اصلاحات جدی است، مجلس انتظار دارد که دولت قانونمند عمل کند و یارانه دهک‌های پر درآمد جامعه را حذف و منابع حاصل از آن را برای انجام تعهدات از جمله رتبه‌بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ کند.

راستینه افزود: باید بودجه ۱۴۰۱ با تمرکز بر اشتغال، اقتصاد دولت، حرکت به سمت به‌کارگیری سرمایه‌های غیر مولد و مولد سازی سرمایه‌های دولت باشد، اگر این نکات در دستور بودجه ۱۴۰۱ باشد می‌تواند یک بودجه کارآمد و موثری را برای سال آینده رقم زند.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:   به هیچ عنوان نباید بودجه به مذاکرات گره خورد بلکه باید بودجه بر اساس واقعیات، منابع حقیقی و به دور از سیاسی کاری بسته شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار